Snart växer vindkraftsparken i Markbygden

I år ska antal vindkraftsverk dubblas i Markbygden och i slutet av mars påbörjas förinstallationerna. "Det kommer vara mycket intensivt över sommarmånaderna", säger Mats Gyllklint, vid Markbygden ett AB.

I slutet av månaden inleds arbetet med förinstallioner då antal verk ska dubblas under 2019.

I slutet av månaden inleds arbetet med förinstallioner då antal verk ska dubblas under 2019.

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2019-03-18 06:00

Markbygden ett AB – som ägs av General Electric (GE), Green Investment Group – ska bygga 179 verk i den första etappen.

Sedan november är även det kinesiska energiföretaget CGN Europe, med huvudkontor i Paris, delägare i projektet när man köpte hälften av GE:s innehav.

– Till dags datum har CGN Europe mestadels kommit ombord i projektet. Det är ingen skillnad från tidigare utan projektet rullar på, säger Mats Gyllklint, general manager vid Markbygden ett AB.

Hittills är 58 vindkraftverk uppsatta och under 2019 ska ytterligare 121 upp.

Det betyder att det sker en dubblad intensitet under året.

– Leveransen och transporter pågår just nu och förinstallationen av de första torndelarna startar i april.

Efter det drar huvudinstallationerna igång under senare delen av april och i början av maj för att vara fullt gång i början av juni.

– När huvudinstallationerna är igång kommer det vara sju till åtta huvudkranar sysselsatta med resning av vindkraftverk. Under 2018 hade vi som mest fyra stycken, och det säger en del då vi under året kommer ha mer än en dubbel intensitet, säger Mats Gyllklint och fortsätter:

– Det kommer vara mycket intensivt över sommarmånaderna in till september. Sedan är tanken att intensitet går ned under hösten.

Vad kommer det här ställa för krav på organisationen?

– Projektet är förberett för den här intensitetsökningen och planeringen ligger kvar. Saker rullar på i stort sett enligt plan och i det ingriper förberedelserna för kommande år. All resurstillgång är gjord både på leverantörssidan och hos oss själva. Vi känner oss trygga med planeringen.

NCC, som bygger vägarna i projektet, har också brutit alla vägar i projektet. Med brutna vägar menas att man nu kan köra med bulldozer över dem.

– Det är också bra då risker minimeras i projektet.

Någonting som kunde ha hotat planeringen var den aviserade hamnstrejken.

Men den blåstes av efter att Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknade ett andrahandsavtal i början av mars.

Om ingen lösning hade nåtts skulle en storstrejk brutit ut i ett 20-tal hamnar.

– Vi är väldigt glada att det löste sig på bästa sätt och det var fördelaktigt för projektet att hamnstrejken kom under kontroll. Just nu är det pågående turbinleveranser i hamnen och saker är på gång, säger Mats Gyllklint.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!