Snart startar bygget
Järnvägsutredningen mellan Piteå och länsgränsen är klar och presenterades på måndagen vid ett allmänt samråd på Nolia city konferens i Piteå. De tidigare tänkbara sträckningarna har nu smalnats av och om ett år ska man ha klart ett slutligt förslag till regeringen.
Området är uppdelat i tre olika sträckor och järnvägsutredningen för Piteå-länsgränsen är nu klar.
En del av de områden som ritats in i förstudien har plockats bort, inklusive en tänkbar station i Jävre, och de tänkbara korridorerna där järnvägen ska kunna gå fram har smalnats av.
Vid länsgränsen står valet mellan att gå väster eller öster om Kälen.
Därifrån finns några olika tänkbara sträckningar in till Piteå: genom centrum eller via Bergsviksbron med ett resecentrum i Lomtjärn.
Om järnvägen dras genom centrum kommer den att gå via Pitholmen. Det är också enda chansen för en station på Pite havsbad.
- Det är många hänsyn som ska tas innan det slutliga alternativet läggs fram, förklarar utredningsledare Annika Larsson på Banverket.
- Det har huvudsakligen varit positiva kommentarer från Piteåborna, så länge järnvägen inte dras där man själv bor, säger Norrbotniabanans projektledare Tomas Gustafsson.
Uppskattat samråd
De samråd man haft i Piteå har varit uppskattade och i går var det dags igen.
- Det kommer alltid otroligt mycket folk då vi har möten i Piteå, säger Tomas Gustafsson, som också vill passa på att påminna om att den halverade restiden samt 30 procents minskade kostnader för godstransporterna är de viktigaste skälen att banan ska byggas.
- Tidigare har folk söderut trott att det handlat om politik. Nu börjar man förstå om att det handlar om ett näringslivsprojekt.
Från regeringen är signalen att man ska fortsätta utreda och planera, men den enda del som det finns beslut om att bygga, från förra regeringen, är sträckan Piteå-Skellefteå, som om allt går enligt planerat ska komma igång 2010.
- Vi skulle gärna se fler politiska signaler om fortsättningen, säger Tomas Gustafsson.
Sedan miljökonsekvensbeskrivningar har gjorts väntas under våren 2008 ett besked från Banverket vilken korridor de förordar - och sedan går ärendet vidare till regeringen för tillåtelseprövning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!