Både Smurfit Kappa och Green cargo misstänks för brott mot arbetsmiljölagen efter dödsolyckan i november 2019. Åklagaren Christer B Jarlås har dock lagt ett större ansvar på Green cargo.
– Personen som omkom arbetade åt Green cargo, så de har större ansvar för sin arbetstagare. Smurfit Kappa har ett ansvar för sitt område. Man kan tycka att det ska vara lika, men jag tycker att man kan göra den skillnaden i och med att han var anställd åt Green cargo, säger han.
Han yrkar på en företagsbot på minst 2 miljoner kronor för Green cargo och en företagsbot på minst 1,5 miljoner kronor för Smurfit Kappa.
I åtalet listar han åtgärder som Green cargo hade kunnat vidta som hade lett till att olyckan med stor sannolikhet inte hade inträffat. Bland annat utmärkning av tågets bakre ände med ljus- eller ljudsignal, förse signalmannen med ljussignal, köra med loket först i växlingssättet eller att genomföra växling med ”obemannad uppsikt” och istället använda tekniska hjälpmedel.
Även Smurfit Kappa hade kunnat göra mer, hävdar åklagaren. Med en fungerande belysning, ljus- eller ljudsignaler, vägbom, tågvakt eller liknande borde lastbilschauffören med hög grad av sannolikhet ha sett tåget och därmed stannat och kollisionen hade kunnat undvikas.
Företagens brister påverkar dock inte lastbilschaufförens ansvar.
– Alla som kör ett fordon har ansvar över hur det framförs. Att det är dåligt på andra håll är ingen ursäkt för honom, utan det är snarare så att han ska skärpa sig och titta extra noga. Om det fanns en ljussignal eller en bom där så kan man lite på den, men nu fanns det inget sånt. Då måste man titta själv, säger Christer B Jarlås.
Lastbilschauffören, som är i 40-årsåldern, riskerar villkorlig dom och böter.
Åklagaren tror att rättegången blir av tidigast under försommaren, mest troligt under inledningen av hösten. Åklagaren har begärt syn vilket innebär att rätten ska besöka olycksplatsen, något som inte är möjligt i dagsläget på grund av pandemin.
– Det blir ofta ganska konstigt när man sitter i ett litet rum och pratar om någonting som har hänt. Man försöker visa hur det ser ut med bilder och vittnen, men för att kunna förstå allt den här gången så anser jag att det är bättre att komma ut och se exakt hur det ser ut där det hände, säger Christer B Jarlås.
– Jag har själv varit på platsen och jag tycker att jag fick en mycket klarare bild av det, även om det finns jättemycket material i den här utredningen. Jag tycker att det har ett stort värde att vara på platsen, fortsätter han.