Skridskoturism ska locka holländare
Piteå kommun satsar 1,2 miljoner kronor på att bli en skridskometropol. Målet är bland annat att locka holländska skridskoturister.
PITEÅ WINTER WEEK. Piteå satsar på skridsoturism och startar Piteå Winter Week. Bakom satsningen står bland annat Bo Sandström, VD för Piteå presenterar, holländaren Christian van Dartel och Piteå kommuns kultur- och fritidschef Hans Hansson.
Foto: Jonas Hansson
Dessutom startas nu festivalen Piteå winter week, som ska arrangeras varje år i mars, och förutom skridskoåkning erbjuda aktiviteter som skidåkning, fiske, mountainbike på is och isracing.Piteå kommun går via kultur- och fritidsnämnden in med 300.000 kronor per år i tre års tid i skridskosatsningen.Det avser huvudsakligen lönekostnader för underhåll av banan, som ska utgå från Norrstrand.Dessutom satsas 250.000 kronor på att köpa in nya maskiner.- Under fyra månader per år ska banorna vara i toppskick 24 timmar om dygnet, säger Bo Sandström, som trots att skridskometropolen Piteå nu ska marknadsföras starkt i Holland framför allt tror på en stark tillströmning av besökare från närområdet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!