Skogens råvara blir drivmedel

Chemrecs utvecklingsanläggning för svartlutsförgasning fortsätter att imponera.
Nu har anläggningen besökts av det amerikanske Agenda 2020-projektet, som söker nya metoder för att utveckla skogsindustrin.
Ett sätt är att omvandla pappersbruken till bioraffinaderier för framtidens drivmedel.

PITEÅ2005-09-29 06:30
Agenda 2020-kommittén är ett projekt som den amerikanska skogs- och trävaruindustrins branschorganisation American Forest & Paper Association driver som ett partnerskap med den amerikanska regeringens energidepartement och olika universitet.<br>Syftet är att utveckla skogs- och trävaruindustrin samtidigt som man bidrar till samhällets behov.<br>Första de besöker<br>&nbsp;? Ett av målen är att söka internationella kontakter. Det finns exempelvis gemensamma mål inom USA och EU, där vi har all anledning att samverka, säger Delmar R. Raymond, vice ordförande för Agenda 2020 och en av kommitténs gäster som i veckan har besökt Chemrecs utvecklingsanläggning för svartlutsförgasning vid Kappa Kraftliners fabrik i Piteå.<br>&nbsp;? Projektet i Piteå är det första vi besöker i Sverige och det är väldigt intressant, säger Delmar R. Raymond, som också är chef för strategiska energialternativ i trävaruföretaget Weyerhaeuser.<br>Piteå är ett exempel på hur ett massabruk kan omvandlas till ett bioraffinaderi, där skogens råvara blir till drivmedel.<br>Om tekniken som är under utveckling i Piteå kommer i kommersiell drift på samtliga svenska pappersbruk skulle 30 procent av den svenska bilparkens drivmedelsbehov kunna tillgodoses med biobränslet DME, dimetyleter.<br>&nbsp;? USA har världens största massaindustri, men eftersom oljekonsumtionen är så stor så skulle vi bara kunna driva fem procent av våra bilar. Trots det är tekniken väldigt intressant för oss och min bedömning är att den kan vara ute på marknaden inom två-tre år, säger Delmar R. Raymond.<br>Tio gånger snabbare<br>Han konstaterar vidare att det pågår forskning med bland annat genteknik och mikrobiologi för att öka växtkraften i de nordliga skogarna i Amerika och USA ? för att kunna konkurrera med snabbväxande tropisk skog.<br>&nbsp;? Det finns stora möjligheter och man kan få skogen att växa uppåt tio gånger snabbare, konstaterar han.<br>Det ökar därmed möjligheten att förse massabruken med skogsråvara för att producera ännu mer drivmedel.<br>För att gå framåt i utvecklingen måste dock olika pusselbitar läggas samman.<br>&nbsp;? Där kan USA och EU hjälpas åt, säger Delmar R. Raymond samtidigt som han lovordar Kappa Kraftliners och Chemrecs chefer för sin uthållighet i att utveckla ny revolutionerande teknik.<br>&nbsp;? Här handlar det inte om kortsiktig profit som i många amerikanska företag, säger han.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om