"Satsa del av Vattenfalls vinst på biobränsle"

Våga satsa på alternativa drivmedel nu - annars kan vi snart ha förlorat vårt försprång. Det budskapet hade socialdemokraternas klimatrådslag, under ledning av Anneli Hulthén, vid sitt besök i länet. På programmet stod bland annat ett besök på Chemrecs svartlutsförgasningsanläggning i Piteå, som bedöms som mycket intressant.

KLIMATRÅDSLAG. Socialdemokraternas klimatrådslag besökte Piteå och Luleå under torsdagen. Här syns några av dess medlemmar i samband med besöket på svartlutsförgasningen i Piteå. Från vänster: Anneli Hulthén (ordförande), Lena Hallengren och Stefan Edman. Foto: Jonas Hansson

KLIMATRÅDSLAG. Socialdemokraternas klimatrådslag besökte Piteå och Luleå under torsdagen. Här syns några av dess medlemmar i samband med besöket på svartlutsförgasningen i Piteå. Från vänster: Anneli Hulthén (ordförande), Lena Hallengren och Stefan Edman. Foto: Jonas Hansson

Foto: Jonas Hansson

PITEÅ2007-12-07 01:45
Socialdemokraternas rådslagsgrupp för klimat och miljö har i uppdrag att ta fram förslag till socialdemokraternas kongress 2009.Gruppen leds av två ordföranden, varav Anneli Hulthén, kommunalråd i Göteborg, var med på rådslagets besök i Piteå och Luleå på torsdagen.Med sig hade hon bland annat debattören och biologen Stefan Edman och före detta barn- och ungdomsminister Lena Hallengren, som numer arbetar med miljöfrågor.I Piteå besöktes ETC, Energitekniskt centrum, samt Checrecs svartlutsförgasning, medan det i Luleå hölls ett seminarium om biobränslen på Luleå tekniska universitet.Piteå intressant
Svartlutsförgasningen och tillverkningen av DME-drivmedel som det i förlängningen kan utmynna i väckte stort intresse.-I Piteå finns möjligheterna att tillverka ett av de bränslen som ingår i den förnyelsebara energimix vi behöver. Frågan är bara hur lång tid det tar att få in det i våra bilar, kommenterade Anneli Hulthén.-Varje dygn rullar 1.000 nya bilar ut på Pekings gator. Samtidigt har vi debatten kring hur vi ska undvika en konflikt mellan drivmedels- och matproduktion. Därför är det särskilt intressant med en produkt som DME som utnyttjar markens resurser mer effektivt. DME är också, vid sidan av metanol, det syntetgasbränsle som lyftes fram av Göran Perssons oljekommission som mest verksamt. De ställde frågan hur långt en bil kan rulla på en hektar. På DME rullar den 1.100 mil, medan den på RME, rapsmetylester, bara rullar 200 mil, säger Stefan Edman.Ta från Vattenfall
Både han och Anneli Hulthén tycker det går trögt för utvecklingen till kommersiella produkter att ta fart, men menar att det tills vidare är bra med "många blommor i rabatten"- innan man bestämmer sig vilka sorter man ska satsa på.Samtidigt efterlyser de mer riskkapital:-Idag är det lite för mycket livrem och hängslen. Det är som med vindkraften. Vi vågade aldrig satsa på det som danskarna gjorde. Vattenfall genererar enorma vinster så varför inte skumma av en del av det till utvecklingen av nya drivmedel. Annars kommer andra länder, som Sydkorea som satsar på DME från fossila bränslen, att hinna före, säger Stefan Edman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!