Positivt försök med saltfri väg

Under vintern har Vägverket gjort försök med saltfria vägbanor på en provstäcka på E4an mellan Piteå och Rosvik. Försöket på den 25 kilometer långa sträckan har gått mycket bra.

PITEÅ2006-05-10 10:07
<P>? Det har blivit 1,3 miljoner dyrare än traditionell halkbekämpning, men kunderna har varit mycket nöjda, säger Helena Eriksson, chef för avdelningen Vägunderhåll. <BR>Sträckan mellan Piteå och Rosvik är medvetet vald därför att den har mitträcke, är trafikintensiv och är tillräckligt lång för att ge ett bra analysunderlag. <BR>Statistiken visar på en minskning av svårt skadade, medan antalet lindrigt skadade har ökat, med nio singelolyckor på sträckan under försöksperioden. Antalet är dock för litet för att kunna säkerställas statistiskt, så några slutsatser kan inte dras av singelolyckorna. Sammanlagt har 24,5 ton salt sparats i vinter och försöksgruppen har fått många erfarenheter av metodutveckling, och en ny iskrosstyp som använts i nödfallssituationer, som man tar med sig i kommande upphandlingar. <BR>? Singelolyckorna kan bero på att hastighetssänkningen försenades till mitten av säsongen, säger Helena Eriksson. Vid sju tillfällen under förvintern drabbades man av extrema halksituationer och tvingats tillämpa saltningsmetoden. <BR>Att det blir dyrare med den saltfria metoden beror på att plogbilarna varit ute oftare.  </P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om