Accra teknik startades 1994 som en avknoppning från Luleå tekniska universitet.
Företaget är inriktat på säkerhetsdetaljer till personbilar, och till viss del även stridsvagnar.
Genom en unik teknik som härdar stål så att det blir lätt, billigt och hållfast rullformas och härdas profiler för bland annat stötfångare, dörrkrockskydd och takbågar.
Britter sålde till tyskar
Av de fyra grundarna Göran Berglund, Mats Lindberg, Anders Sundgren och Sten Berglund är det i dag bara Göran Berglund kvar i företaget, som ansvarig för företagets forskningsavdelning.
– Det är roligt att tekniken vi byggt upp lever kvar. Däremot är det ingen av oss grundare som är kvar som ägare. För att kunna ha råd att investera i företagets kapitalkrävande verksamhet tog vi in nya ägare efterhand, berättar han.
För några år sedan såldes 20 procent till brittiska Wagon med förhoppningen att de på sikt skulle ta över hela företaget.
Så blev det inte.
I stället valde de att lämna och in kom tyska Linde+Wiemann, som har 2.000 anställda på fabriker i Tyskland, Tjeckien, Spanien – och numera även Sverige.
Samtidigt tog Robert C Raschke Jr över som VD.
– Jag har jobbat fyra år på Accra och innan dess var jag bland annat på amerikanska Pullman, som i dag är en del av Noble Industries, och som tillverkar Accras produkter på licens för Nordamerika. Det handlar bland annat om stötfångare till Ford Mustang och den nya amerikanska Ford Focus, berättar han.
Robert Raschke kommer själv från Detroit, ofta omnämnt som motorstaden.
Tufft konkurrera
– När jag kom in i Accra fanns det åtta delägare och företaget gick med förlust. Det var tufft att konkurrera globalt med 36 anställda. Många stora företag vill inte göra affärer med små företag. I dag är vi del av ett världsomspännande företag som omsätter 740 miljoner euro per år, varav vi står för ungefär en procent i Piteå.
Den största kunden är sedan flera år tillbaks Porsche, som Accra bland annat tillverkar säkerhetsburar åt – för samtliga deras sportmodeller.
Andra bilmärken som innehåller Accradelar är Peugeot, Opel Tigra, Volvo XC90 och den nya Jaguar XF, som beräknas lanseras på marknaden innan årets slut. På stridsvagnsidan är det BAE Systems Hägglunds som är kund.
Nyanställningar
– Vi har satsat stenhårt på att få upp produktionen samtidigt som fabriken i Öjebyn har ISO-certifierats, säger han och konstaterar att regeringens nya fraktstöd kommer att göra Accra mer konkurrenskraftigt.
– Vi räknar med att om fyra år, 2011, ha ökat antalet anställda med 10-30 procent (4-10 personer). Samtidigt räknar vi med att öka försäljningen 25-50 procent. Vi börjar dessutom bli trångbodda i våra lokaler så de måste snart utökas.
I dag levereras Accras produkter till 600.000 bilar per år. Om tre år räknar Robert Raschke med att det är 1 miljon.
Han konstaterar också att den stora tillväxten inom bilindustrin sker i Asien och där har Linde+Wiemann/Accra ännu inte etablerat sig.
– Men det är en prioriterad marknad som vi inom kort räknar med att ge oss in på.
Positiv trend för Accra i Öjebyn
Accra teknik i Öjebyn levererar säkerhetsdetaljer till 600.000 personbilar per år, däribland Porsche, Jaguar och Volvo, och utöver det även till stridsvagnar.Tidigare i år tog den tyska koncernen Linde+Wiemann över företaget och den nya VD:n Robert C Raschke Jr, från motorstaden Detroit i USA, ser efter några mörka år nu mycket positivt på företagets utveckling.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!