Politiker i skräckscenario

Försäkringskassan erkänner att de under hösten handlagt aktivitetsstöd på ett sätt som satt många personer i en bekymmersam situation. Det har lett till flera JO-anmälningar, bland annat från en politiker i Piteå, vars familj tvingats in i ekonomisk misär.

PITEÅ2008-01-17 01:45
En politiker i Piteå är en av tiotalet personer som har anmält Försäkringskassan till Justitieombudsmannen sedan de blivit utan sitt aktivitetsstöd.PIteåbon skriver i sin inlaga att det mesta fungerat utan problem då försäkringskassan i Arjeplog skötte om hanteringen, men sedan Östersund tog över handläggningen för hela landet under fjolåret har ingenting fungerat.Han beskriver hur handläggare inte ringt tillbaks, hur han mötts av arrogans och motvilja från de som tagit emot samtalen och hur han under tre månader inte fick någon ersättning alls, trots att han skickat in alla underlag. Resultatet blev att han och hans familj fick leva i "ekonomisk misär" med i princip enbart hustruns föräldrapenning, som räckt till mat och blöjor.Alla andra utgifter har fått läggas på hög, med inkassokrav och påminnelseavgifter som följd.Skräckscenario
Piteåbon avslutar skrivelsen till JO, som är daterad den 7 oktober, med att konstatera att han hoppas att skräckscenariot familjen hamnat i ska ta slut någon gång.Försäkringskassan konstaterar i sitt remissvar att handläggningen av aktivitetsstöd koncentrerats till Östersund bland annat i syfte att åstadkomma en likformig hantering över landet - och att ersättning ska betalas ut inom två veckor.Man medger dock att handläggningen inte har fungerat tillfredsställande under hösten.Flera orsaker anges, däribland regeländringar under hela året som påverkat rutinerna, manuell handläggning på grund av att ärendehanteringssystemet inte fungerat och flera personer än väntat som gått in i arbetsmarknadspolitiska åtgärder och varit berättigade till aktivitetsstöd. Det har också varit problem med dataöverföringen mellan Försäkringskassan och a-kassorna.Inte acceptabelt
Sammantaget har det medfört att många personer kommit i en bekymmersam situation, vilket Försäkringskassan medger inte är acceptabelt.Produktionsdirektör Maivor Isaksson erkänner att Försäkringskassan inte fullt ut lyckats leva upp till de krav som kunderna och förvaltningslagen ställer, samtidigt som åtgärder nu vidtagits för att det inte ska hända igen.Bland annat har både enheten och dess telefonkundtjänst förstärkts och ett nytt IT-baserat ärendehanteringssystem har tagits i bruk.JO ska göra en inspektionsresa till Östersund i slutet av månaden innan beslut tas i ärendet.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!