Piteå missar världens första DME-fabrik

Världens första DME-fabrik, där biobränsle av skogsråvara ska tillverkas, hamnar i Örnsköldsvik istället för Piteå. - Snopet, men vi hyser gott hopp om att det blir en fabrik här också på sikt, säger Piteås energichef Erik Persson.

l Jonas Rudberg. Foto: Jonas Hansson

l Jonas Rudberg. Foto: Jonas Hansson

Foto: Jonas Hansson

Piteå2009-06-26 06:00
I flera år har teknikföretaget Chemrec planerat att bygga världens första DME-fabrik i Piteå.Där skulle förnyelsebart biobränsle tillverkas ur svartlut på uppdrag av Smurfit Kappa.Nu har verkligheten förändrats.- Domsjö fabrik i Örnsköldsvik har varit snabbare så därför har vi styrt om dit. Vi kör på så fort vi kan i Piteå, men de har haft en kortare tidsplan på Domsjö än Smurfit Kappa, kanske för att det är ett mindre bolag med bara en fabrik och en begränsad grupp privatpersoner som ägare, säger Jonas Rudberg, operativ chef på Chemrec.Piteå senareläggsHan fortsätter:- Vi har ett fortsatt väldigt gott samarbete med Smurfit Kappa och det kan nog bli en fabrik i Piteå också även om det dröjer något år till. Däremot säger Energimyndighetens energiutvecklingsråd att de pengar som vi sökt därifrån måste nyttjas senast 2011 och beslut tas senast årsskiftet, något som Smurfit Kappa inte anser sig hinna med.Energiutecklingsrådet tog på onsdagen beslut om att föreslå ett bidrag på 500 miljoner kronor till Chemrecs DME-fabrik, som ett av de fem projekt som man vill bevilja medel till från den pott på 875 miljoner kronor som regeringen avsatt för nästa generations fordonsbränsle.Godkännas av EUBidragen måste dock godkännas av EU först, så att det inte anses som otillbörlig konkurrens att gå in med bidrag till enskilda företag, innan definitivt beslut kan tas vid Energinämndens möten antingen i september eller november.Även om den första kommersiella bio-DME-fabriken, en "demonstrationsanläggning" som man kallar den, av allt att döma nu kommer att hamna i Örnsköldsvik (det definitiva beslutet är inte fattat av Domsjö fabriks styrelse) blir den planerade mindre pilotanläggningen i Piteå av som planerat och invigs av kungen i höst.- Dessutom fortsätter forskningen kring svartlut och DME i Piteå tillsammans med ETC. Piteå blir med andra ord fortsatt vårt utvecklingscentrum, säger Jonas Rudberg.Dubbelt så storFabriken i Örnsköldsvik är tänkt att stå klar 2012 och blir dubbelt så stor som den som var planerad i Piteå, vilket höjer investeringskostnaden från tidigare aviserade 1,3 miljarder kronor till 2,8 miljarder kronor. - Precis som den planerade anläggningen i Piteå blir varje förgasare 25 gånger större än den DME-pilot vi i höst bygger vid Smurfit Kappa, men det blir fler förgasare i Örnsköldsvik. Jonas Rudberg konstaterar att Chemrec på måndag ska på ett möte i Bryssel, där EU kommer att informera om nya projektmedel till förnyelsebara fordonsbränslen.- Det ska gå till olika slags tekniker och man har talat om en-tre anläggningar per teknik. Det handlar om stora pengar som ska utannonseras i höst. För vår del planerar vi att bygga stort antal anläggningar och nu råkar det bli Örnsköldsvik som blir först ut, men Piteå är som sagt fortsatt intressant, säger han.Sulfit och sulfatHan konstaterar att fabriken i Örnsköldsvik är en sulfitfabrik, medan 95 procent av alla pappersbruk är sulfatfabriker, så även Smurfit Kappa i Piteå.- Vi har provkört sulfitlut från Örnsköldsvik i Piteå och sett att det fungerar väl, men naturligtvis är vi också intresserad av att köra en applikation på en sulfatfabrik, eftersom de dominerar marknaden.Det har tidigare talats om en kapplöpning mellan Piteå och Michigan i USA, där en av orterna skulle bli först i världen med att få en DME-fabrik. Då det gäller USA säger Jonas Rudberg att det för närvarande går på sparlåga.- Det råder finanskris i hela världen och hela massaindustrin har väldiga finansiella problem.Har förståelsePiteå kommuns energichef Erik Persson kommenterar beskedet om att det inte blir Piteå som blir först ut:- Det är klart det är snopet. Det hade varit väldigt inspirerande, men jag har förstått ett tag vart landet lutar och jag hyser gott hopp om att det blir en anläggning här också på sikt. Tekniken är så pass intressant. Dessutom blir ju all utveckling kvar i Piteå. Jag har förståelse för att Chemrec vill igång så fort som möjligt och jag kan också ha viss förståelse för att Smurfit Kappa vill avvakta lite. Det handlar ju om väldigt mycket pengar. Samtidigt vill jag gratulera Domsjö fabrik om det nu blir så att de i höst tar beslut att bygga där.Domsjö fabrik är en del av före detta Modokoncernen och drivs av en grupp svenska ägare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!