Pionjärerna på vägen

Sedan 1919 har det rullat på. Framöver blir Bröderna Lindqvists åkeri i Piteå pionjärer i världen med att köra på Bio DME-drivmedel från svartlutsförgasning.

mindre utsläpp. Ulf och Kjell Lindqvist byter ut en lastbil mot en som går på Piteåbränslet. "Vi gör det hör för att det handlar om ett steg i utvecklingen mot mindre utsläpp".Foto: EIJA DUNDER

mindre utsläpp. Ulf och Kjell Lindqvist byter ut en lastbil mot en som går på Piteåbränslet. "Vi gör det hör för att det handlar om ett steg i utvecklingen mot mindre utsläpp".Foto: EIJA DUNDER

Foto: EIJA DUNDER

Piteå2010-05-21 06:00
En rad specialbyggda lastbilar från Volvo ska placeras hos olika åkare i Sverige. En av lastbilarna ska alltså till Piteå där Bröderna Lindqvists åkeri bland annat betjänar pappersbruket Smurfit Kappa.- I 41 år har vi kört papper från bruket till hamnen. Vi byter ut en bil och i januari levereras en Volvo som drivs med DME. Körsträckan under ett år är 20.000 mil, berättar Kjell Lindqvist.Åkeriet kör traditionellt Scania, så bytet är en revolution.Gas blir vätska
Bil & Traktor i Piteå ska serva bilen, en lastbil med trailer. Bränslet är gas som under tryck blir vätska. Den stora skillnaden mot en traditionell motor är att fordonet ska ha en trycktank och insprutningssystemet är speciellt. Motorn behöver justeras.- Verkstaden måste utrustas på speciellt sätt, vi kommer till exempel att ha gasvarnare i avloppet. Vi kommer nog att få hantera traditionella jobb, det kommer folk från Göteborg för att hantera det nya, säger Lars Wikström, Bil & Traktor/Volvo i Piteå..Köra längre
Testerna sker utöver i Piteå i Jönköping, Göteborg och Stockholm.- 14 bilar finns i planen, de första tio är det klart med. Vi diskuterar med ytterligare en part i Piteå. Det är helt klart ett jättebra bränsle för lastbilar. Energieffektivt. Det svåra är att bygga upp marknaden och det ska ju finnas tanksystem. En hel del ska komma på plats, det är inte alltid de bästa sakerna som blir något, säger Per Salomonsson, koordinator för EU-projektet Bio-DME.Bröderna Lindqvists bil ska köras i 18 månader. Därefter tas den in för analyser.- Vi gör det här för att det handlar om ett steg i utvecklingen mot mindre utsläpp. Vi hade gärna behållit bilen, macken som byggs blir ju kvar, säger Kjell Lindqvist.Bröderna Lindqvist är inte främmande för att utrusta åkeriet med Bio DME-lastbilar om tekniken i framtiden får ett kommersiellt genombrott.Åkeriet har 15 bilar, ett par av dem fraktar papper. Därutöver ägs åkeriet Burmans, med 25 maskiner och lika många bilar.
Förkortning(DME = dimetyleter)Volvo utrustar en rad lastbilar som drivs på Bio DME.Det är en gas som under högt tryck blir vätska och därför kommer lastbilarna som ska köra på bränslet att ha en trycksatt tank. Motorn måste anpassas. Insprutningen av bränslet är annorlunda än på en vanlig dieselmotor för lastbilar.Poängen, enligt forskare och Chemrec, är att Bio DME är ett klimatneutralt bränsle medan vanlig diesel är ett fossilt bränsle.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om