Paradigmskifte för matteundervisningen

Matematikundervisningen i Piteås skolor ska bli både roligare och intressantare. Detta med hjälp av fyra miljoner kronor i potten.

MATEMATIK. På måndagen arrangerades en seminariedag för matematiklärare i Piteå. Medverkade gjorde bland annat Åsa Ådemo, matematikutvecklare, Helena Lundkvist, lärare samt en av de 20 lärare som går en universitetskurs i skolutveckling, Carina Carlsson, IT- och mediapedagog på CmIT, Centrum för media och IT i skolan i Piteå, Kalle Palo, matematikutvecklare, samt Johan Littner, professor i matematiklärande vid Umeå universitet.

MATEMATIK. På måndagen arrangerades en seminariedag för matematiklärare i Piteå. Medverkade gjorde bland annat Åsa Ådemo, matematikutvecklare, Helena Lundkvist, lärare samt en av de 20 lärare som går en universitetskurs i skolutveckling, Carina Carlsson, IT- och mediapedagog på CmIT, Centrum för media och IT i skolan i Piteå, Kalle Palo, matematikutvecklare, samt Johan Littner, professor i matematiklärande vid Umeå universitet.

Foto: Jonas Hansson

Piteå2009-10-26 16:35
Skolverket delade i augusti ut 87 miljoner kronor till 237 projekt över landet i syfte att förbättra matematikundervisningen.Mest fick Piteå kommun.På måndagen hade 250 matematiklärare i kommunen samlats i Christinasalen för en seminariedag kring matematikundervisningen.På plats fanns bland andra Johan Littner, professor i matematiklärarande vid Umeå universitet.- Ett av huvudproblemen är att eleverna får lära sig för mycket utantill, exempelvis olika ekvationer som de inte har en aning om vad de handlar om.Att matten ofta upplevs som tråkig menar han har direkt koppling till den bristande förståelsen.- Eleverna måste få fler uppgifter där de får tänka själv och där man relaterar till verkligheten, så att det blir begripligt och användbart, säger han.Matematiklaboratorier
De fyra miljoner kronor som Piteå fått ska användas i ett projekt som döpts till Paradigma. Projektledarna Åsa Ådemo och Kalle Palo är vid sidan av sina ordinarie lärartjänster också kommunens matematikutvecklare.- Det här projektet kommer att fortsätta till 2012, men vi hoppas kunna söka mer pengar i kommande omgångar. Sedan vi fick beskedet i augusti har allt gått väldigt fort eftersom alla pengarna i den här omgången ska vara förbrukade i år, berättar de.Vid sidan av den stora seminariedagen i måndags går 20 lärare en universitetskurs på 7,5 poäng i skolutveckling.Dessutom köps datorer, projektorer och interaktiva skrivtavlor med mera IT-utrustning in.Efter en nulägesinventering i skolorna väntar nya undervisningsgrepp.- Det ska bland annat inredas matematiklaboratorier med tärningar, spel, decilitermått och vågar som redskap, säger Kalle Palo.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om