Överlast vanligt
Inom kort genomför Vägverket region norr sin andra kameraövervakning i Norrbotten för att registrera överlastade lastbilar, något som nöter hårt på vägarna. Övervakningsplatsen den här gången ligger i Piteå kommun, men syftet är enligt projektledare Ove Lundberg inte att "sätta dit" någon utan att få fram faktaunderlag.
ÖVERLASTNING. Så här ser kameran ut som triggas igång då överlastade lastbilar passerar på Vägverkets mätplatser. Foto: Jonas Hansson
Foto: Jonas Hansson
Vid en sådan viktkontroll i Avajoki, Haparanda, hösten 2006 kontrollerades under sex dagar 1.406 tunga lastbilar.Av dem var 5,7 procent av de svenskregistrerade och 10,7 procent av de utlandsregisterade överlastade.När mätningen under samma tidsperiod och på samma plats upprepades hösten 2007 med ungefär lika många fordon var 6,9 procent av de svenskregistrerade och 16 procent av de utlandsregisterade överlastade.- Trots att vi informerat åkeriägarna året innan hade överlasten ökat ... Det är också en klar överrepresentation av utländska fordon, säger Ove Lundberg, projektledare hos Vägverket region norr.Han visar ytterligare statistik från 2006 och 2007 som avser Månsbyn i Kalix.Var fjärde lastbil
Där är utfallet ännu dystrare då det gäller antal överlastade fordon:2006: 14,2 procent svenskregistrerade och 21,2 procent utlandsregistrerade.2007: 17,1 procent svenskregistrerade och hela 25 procent utlandsregistrerade - vart fjärde fordon.- Maxvikten är 60 ton, men det har utvecklats en slags praxis om att man accepterar upp till 62 ton med felmarginal. De lastbilar som väger för mycket ligger oftast på 63-65 ton, som mest upp till 67 ton. Det försämrar fordonens bromsförmåga och köregenskaper, men framför allt nöter det på våra vägar, som inte är dimensionerade för de vikterna, säger Ove Lundberg.Spett i kameran
Tidigare har registreringen av lastbilarna skett manuellt, genom att en person stått vid sidan av mätplatsen och antecknat registreringsnumret. Sedan i fjol använder Vägverket sig av en kamera som triggas igång då fordonet väger för mycket och fotograferar registreringsnummer samt hur många axlar fordonet har.I Norrbotten har kameran hittills använts en gång på E 10 i
Kalix kommun. Inom kort ska den upp för andra gången, på väg 374 i Piteå kommun.- Vi hoppas den får vara i fred den här gången. På E 10 var det någon som stack ett spett i den efter några dagar, säger Ove Lundberg.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!