Origo lockar äventyrslystna

Med isbrytaren Origo har Pite havsbad fått en vinterattraktion som attraherar såväl äventyrslystna turister som affärsmän som vill konferera i en annorlunda miljö.
? De som åker med på en iskryssning blir som en enda stor familj, säger kapten Kenth Grankvist, som annars kryssar i Svalbard, där han mött hundratals isbjörnar genom åren.

PITEÅ2003-12-23 06:30
För några dagar sedan lade M/S Origo till i Haraholmen utanför Piteå.<br>Redan i början av januari kommer första turistgruppen som ska kryssa med den 40 meter långa isbrytaren, som tar 70 passagerare, eller 24 stycken om de ska övernatta.<br>Från den 17 januari fram till april kommer fartyget att regelbundet trafikera Piteå skärgård varje lördag, då den ska köra en- och fyratimmarskryssningar med inriktning på framför allt den norrbottniska lokalbefolkningen.<br>Resterande tid är det konferens- och paketresor som gäller och hittills är cirka 40 procent av de som bokat plats svenskar och resterande 60 procent utlänningar.<br>Hyggligt med bokningar<br> ? Vi har riktigt hyggligt med bokningar, och mycket fler svenskar än vi räknat med, trots att vi inte hunnit marknadsföra fartyget på allvar. De utländska turistgrupperna kommer från Spanien, Italien, Frankrike och England, varav många som aldrig har upplevt is förrut. Vi hoppas också på japaner, säger Karl Erik Lundström, ansvarig för Pite havsbads upplevelseturism.<br> ? Förutom Origo och Sampo i finska Kemi känner vi inte till några andra isbrytare i världen som går i kryssningstrafik på det här sättet, tillägger han.<br>Kapten Kenth Grankvist kryssar annars med Origo i farvattnen runt Svalbard, inte långt från Nordpolen.<br> ? Under året gör jag också viss tid på Sjöfartsverkets skola i Göteborg, som ägde båten då den hette Kalmar respektive Virgo. Jag gör också kryssningar i skotska hebriderna.<br>Ävetyrsresor<br>Innan han tog över Origo med hustrun Gunnel Cullborg och ytterligare en person arbetade han på Lundbladh Explorer, som körde äventyrsresor till bland annat Amazonas, Antarktis, Grönland och Fjärran östern.<br> ? Innan dess körde jag lastfartyg i Göteborgs hamn, men sedan jag fick möjlighet att åka på de här äventyrsresorna så har det varit mitt stora intresse, inte minst för det rika djurliv man får uppleva, berättar han.<br>Dit hör bland annat isbjörnar, som kapten Grankvist har mött många genom åren.<br> ? Ja, det är hundratals. Varje gång vi möter en isbjörn med Origo ristar jag in ett jack i skrovet och det är många jack där nu, säger han.<br>Koppling till Norrbotten<br>Han har en koppling till Norrbotten sedan tidigare i och med sin bekantskap med Arvidsjaurs förra turistchef Ulf Backman. Det har också fört med sig att han köpt en stuga utanför Jokkmokk, som han dock knappt hunnit vistas i under de tio år han har haft den.<br> ? Det blir ju inte så mycket semester i det här yrket, säger han.<br>Det var för övrigt via Ulf Backman som han för cirka ett och ett halvt år sedan sammanfördes med Hilding Holmqvist och Karl Erik Lundström från Pite havsbad. Från början hade Hilding Holmqvist tänkt köpa en egen isbrytare.<br> ? Ja, men jag lyckades avstyra honom och det här är en mycket bättre lösning, säger Karl Erik Lundström, som hoppas att också norrbottningarna ska åka med fartyget.<br> ? Det är perfekt för exempelvis affärsmän som vill göra en annorlunda sak med sina gäster och kanske sluta ett kontrakt ute på isen.<br>Han berättar att man i de paket som tagits fram bland annat erbjuder möjligheten att ta iskryssartransfer till Piteå sedan man landat på Kallax.<br> ? De timmar det tar för ett konferenssällskap att ta sig till Piteå kan jag garantera kommer att bryta isen ... och när de väl kommer till Pite havsbad kan de efter den arktiska kylan få uppleva tropisk värme på tropikbadet.<br>Ytterligare ett uppdrag som planeras är en konferens ute på isen för ett 50-tal deltagare.<br> ? Allt går bara man vill, säger Karl Erik Lundström.<br>Kenth Grankvist berättar att de som kryssar med Origo njuter av scenerierna och isen.<br> ? De kan stå timtals och vara helt fascinerade då isbitarna far åt sidan, säger han.<br>Att köra turer i Piteå skärgård kan tyckas futtigt för en äventyrare som rest världen runt, men själv ser han det som en möjlighet att nyttja fartyget också i Sverige.<br> ? Det är ju en svenskbygd båt och det enda svenska passagerarfartyg som går i utlandstrafik förutom Finlandsfärjorna, så för mig känns det enormt roligt att kunna göra något här hemma, säger han.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om