Olycka med JAS-plan utreds

Statens haverikommission utreder ett allvarligt tillbud där ett Jas 39 Gripen skadades vid en landning på Piteå flygfält.

Under ett par dagar i mitten av juni flög Jas Gripen in mot Piteå flygfält för att öva kort landning och start.

Under ett par dagar i mitten av juni flög Jas Gripen in mot Piteå flygfält för att öva kort landning och start.

Foto: Tommy Norin Piteå Tidningen

PITEÅ2018-07-02 20:28

12 juni följde PT en övning där piloter vid F21 i Luleå tränade kortbanelandning och snabb start.

I PT sade F21:s kommunikationschef Louise Levin att piloterna behöver utbildning i att landa och starta på alternativa flygplatser och Piteå flygfält är ett sådant. Under dagen genomfördes tre sådana inflygningar.

Den 13 juni fortsatte övningarna och då inträffade det tillbud som utreds av Stefan Carneros, utredare av militära händelser vid statens haverikommission.

Louise Levin och Stefan Carneros ger olika besked om vad som hände. Levin säger att ett av de övande Jas-planen flög in mot Piteå flygplats men avbröt inflygningen och gick mot Kallax där det landade och fick punktering.

– Planet landade aldrig på Piteå flygfält, säger hon.

På Kallax blev Gripenplanet stående en timme på banan innan det kunde bogseras bort. Det medförde att två inkommande civilflyg fick omdirigeras till andra flygplatser.

– Det var aldrig någon fara för piloten, säger Louise Levin.

Stefan Carneros säger att planet visst landade på Piteå flygfält. Enligt den rapport som lämnats från F21 till haverikommissionen sägs att ”vid övning i kortbanelandning på Piteå flygplats skadades landställ och landställsinfästning i samband med sättning. Piloten gjorde ett pådrag och landade sedan på Kallax flygplats”.

– När piloten startade och gick mot Kallax fick denne en uppgift om fel på landningsstället. På Kallax fick planet punktering när det bogserades bort, säger Carneros.

Han säger att händelsen inte har inneburit flygförbud för övriga Jas.

– För att det ska ske krävs att försvarsmakten ger sådant besked inom 74 timmar efter ett tillbud. Något sådant har inte lämnats, säger Carneros.

Han har varit till F21 och inspekterat det skadade planet.

– Det är rutin att vi läser av data och gör intervjuer med alla inblandade. Vi har också kontrollerat bromsspåren på Piteå flygfält, säger utredaren.

Han tror att en rapport kring Piteåincidenten lämnas under hösten.

Tillbudet med Jas-maskinen den 13 juni är inte det enda ärende som legat på Carneros bord.

År 2015 flög ett Jas 39 och ett norskt F16 in mot till Kallax flygplats där Jas 39:an kom att passera F16-planet på 30 meters avstånd. Händelsen rubricerades som ett allvarligt tillbud.

– Vi har att par sådana här militära tillbud varje år, säger Stefan Carneros.

Han säger att inom kort kommer också haverikommissionen att lämna en rapport om helikopterolyckan i Älvsbyn i slutet av september förra året. En person omkom och en skadades vid kraschen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om