Ölfusion i norr • Gör gemensam sak för att öka exporten söderut

Norra Sveriges två största bryggerier går samman. Piteåbryggeriet This is How kliver in som nya huvudägare i Bryggverket från Umeå och vice versa. "Vi ser stora möjligheter i att samverka", säger Robert Sjölund, verkställande direktör på This is How.

Nu startar Piteåbryggeriet This is How ett samarbete med Bryggverket från Umeå. "Vi ser samverkansmöjligheter i produktionen i två städer", säger Gustaf Ahlin, grundare i This is How.

Nu startar Piteåbryggeriet This is How ett samarbete med Bryggverket från Umeå. "Vi ser samverkansmöjligheter i produktionen i två städer", säger Gustaf Ahlin, grundare i This is How.

Foto: Pressbild

Piteå2024-04-09 07:00

Det handlar om en ölfusion som ger eko i en konkurrensutsatt bransch. För den inbitne ölentusiasten är det två välkända bryggerier som nu väljer att göra gemensam sak.

De båda bryggerierna beskriver förändringen som ett samarbete, men där båda bryggerierna och deras respektive varumärken blir kvar.

– Vi byggde co-lab tillsammans med Bryggverket för en massa år sedan och lärde känna Albin Stenberg och Patrik Hellström. Vi klickade direkt och har en gemensam syn på branschen i allmänheten och öl i synnerhet. När huvudägarna i Bryggverket hörde av sig började vi fundera på vilka konsolideringsmöjligheter som var möjliga, förklarar ölchef och grundaren Gustaf Ahlin på bryggeriet This is How i Piteå.

Planen är att med gemensamma krafter försöka växa och erövra marknadsandelar i södra Sverige.

– Jag tror att vi kan lära mycket av varandra - både om våra respektive marknader, men också bryggtekniskt. Vi delar ofta samma idéer och mål, men har lite olika tankar om hur man kan nå dit. Min erfarenhet är att det är en kombination som brukar leda till bra grejer, redovisar Gustaf Ahlin tankarna bakom samarbetet.

This is How tog sin början i ett gammalt bussgarage i Piteå 2017. I dag finns bryggeriet etablerat i fem städer i Norrbotten och Västerbotten. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!