Obligatoriska alkolås

Att installera alkolås i alla de bussar som kör åt Länstrafiken skulle kosta fyra?fem miljoner kronor.
Det kan dock bli ett krav som Länstrafiken ställer i nästa upphandling.
? Ja, en onykter chaufför är en för mycket, säger VD Conny Strand med anledning av att en bussförare i Piteå kört alkoholpåverkad med skolbarn.

PITEÅ2006-01-19 06:30
Under tisdagen genomförde polisen i Piteå en rad rutinkontroller i trafiken.<br>Bland annat stoppades en buss full med skolbarn i Öjebyn.<br>Sedan polisen bett föraren göra ett utandningsprov konstaterades alkoholpåverkan och han beordrades därefter att kliva av bussen. <br>Chauffören, en man i 50-årsåldern som uppgav att han druckit några öl kvällen före, kördes därefter till polisstationen där hans arbetsgivare fick hämta honom.<br>I stället fullföljde en polisman bussturen fram till Strömbackaskolans gymnasium.<br>Det bussbolag som mannen arbetar åt, på uppdrag av Länstrafiken, har tills vidare tagit honom ur tjänst.<br>Hans Fredricsson, ansvarig för skolskjutsar på Piteå kommun, kommenterar det inträffade:<br>&nbsp;? Det är förkastligt. Sånt här får inte hända. Trots att jag själv är nykterist kräver jag inte att en chaufför ska vara det, men när man kör bussen ska man vara helnykter, säger han.<br>Krav på alkolås<br>Piteå kommun ställer sedan 2004 krav på all upphandlad trafik om att alkolås ska finnas i fordonen.<br>&nbsp;? Pite taxi har det i alla taxibilar. Det finns även på de bussar som trafikerar de fyra busslinjer som vi har direktupphandlat. Utöver det nyttjas elva?tolv ordinarie linjer som körs av Läns-trafiken och där kan vi inte ställa krav på alkolås, säger Hans Fredricsson.<br>Däremot har kommunen framfört önskemål på alkolås också i Länstafikens bussar.<br>&nbsp;? Ja och jag tror helt klart att de kommer att ha det inom två?tre års tid, men det är synd att det ska behöva hända sådana här saker innan man ser seriöst på frågan, säger Hans Fredricsson, som menar att det krävs ett politiskt beslut från Länstrafikens ägare (50 procent ägs av landstinget och 50 procent av länets kommuner) för att driva igenom kravet.<br>Kostsamt<br>Conny Strand, VD för Länstrafiken, säger att frågan inte kommit upp om att det från politiskt håll skulle skjutas till pengar för installation av alkolås.<br>Det skulle i så fall kosta fyra?fem miljoner kronor för alla de 250 bussar som kör åt Länstrafiken.<br>&nbsp;? Troligare är det väl att vi ställer krav på entreprenörerna och då är det inte uteslutet att de vill ha mer betalt, säger han och fortsätter:<br>&nbsp;? De upphandlingar vi gör innefattar nyktra chaufförer. Därför är det fullständigt oacceptabelt att en chaufför är onykter.<br>Vid upphandlingarna krävs också att bolaget har en drogpolicy och en kontrollapparat som fungerar. En del bussar har också alkolås, men det är inget krav.Hur Länstrafiken kommer att ställa sig till det bolag där den nu ertappade föraren arbetar vet Conny Strand inte.<br>&nbsp;? Nej, men däremot kan man säga att frågan har fått högsta auktoritet eftersom en onykter chaufför är en för mycket och vi kommer till att börja med att ha ett allvarligt samtal med det berörda bussbolaget.<br>Kan ställas krav<br>Därefter kan det komma att ställas krav på alkolås i kommande upphandlingar.<br>&nbsp;? Ja, det är inte uteslutet, men det är en styrelsefråga. Ett alternativ är att det finns en utrustning som chauffören får blåsa i innan han sätter sig i bussen<br>Fotnot: De sista två åren har länets media också uppmärksammat två andra fall då busschaufförer i Norrbotten kört onyktra med skolbarn som passagerare. Dels 2004 i Kiruna, dels ifjol då Bodenelever befann sig på resa i Ryssland.<br><br>jonas.hansson@kuriren.com<br>0911/911 92
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om