Nystart för Excellent
Efter ett antal ägarbyten har callcentrat Excellent i Piteå köpts tillbaka av de ursprungliga tre ägarna, som nu startar om under namnet Go Excellent.
STARTAR OM. Näringsminister Björn Rosengren klippte band då dåvarande Excellent e-service invigde sina lokaler i Piteå 2001. I bakgrunden syns Arne Weinz och Patrik Winqvist, som nu köpt tillbaka majoriteten i bolaget och startar om under namnet Go Excellent.Foto: Tomas Carlsson
Foto: tomas carlsson
Han brukar beskrivas som en av callcenterpionjärerna i Sverige sedan han 1991 startade företaget Datasvar, som var först i Sverige med att hantera inkommande telefoni. Med sig i styrelsen hade han Patrik Winqvist och Johan Holm, som senare var med och startade Excellent e-service, som bolaget hette från början.Samma trojka har nu köpt tillbaka 20 procent var av sitt gamla företag från Aditro (Nordic Capital), som fortfarande äger 35 procent. Nya jobb
Aditro fortsätter för övrigt sin verksamhet inom övriga affärsområden.Dessutom har VD Lars Nilsson en ägarpost på fem procent.- Det roliga med är att när vi startade i Piteå arbetade han för vår första kund Microsoft och det var med honom vi gjorde den affären, säger Arne Weinz.Han förklarar att även om ägarbytet genomfördes i januari är det först nu man väljer att gå ut med det.Med en omsättning på en miljard kronor per år, verksamhet på 13 orter i flera länder och 3.000 anställda blir Go Excellent Nordens största arbetsgivare för ungdomar under 26 år.- Lågkonjunkturen är bra för oss, eftersom företagen ser över sina kostnader. Jag hoppas därför att vi bara i Piteå ska kunna gå upp till 400 anställda så småningom, säger Arne Weinz, som på det personliga planet för några år sedan förlorade flera av sina närmaste i tsunamikatastrofen.- Det påverkade mig starkt och fick mig att ta en time-out, men jag vill helst inte prata om det, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!