Destination Piteå ekonomisk förening har som syfte att utveckla handeln och besöksnäringen i Piteå och även få de båda näringarna att samverka.
För att jobba med detta har föreningen anställt Cecilia Lindström, Järnspisen, som ny handelsutvecklare.
Cecilia Lindström ska jobba med att vidareutveckla Piteå presentkort, men även med handelsutvecklingsfrågor enligt en handelsstrategi som föreningen tagit fram tillsammans med kommunen.
– En del av uppdraget blir att få handlarna med på tåget och visa att jag finns, säger Cecilia Lindström som ska jobba 50 procent för Destination Piteå och 50 procent på Järnspisen.
I dag har Destination Piteå cirka 105 medlemsföretag i Piteå:
– Vi hoppas att kunna öka rejält, säger Hansi Gelter, ordförande.
Föreningen kommer bland annat satsa på att hjälpa medlemsföretagen med digitalisering och att utveckla digitalt bokningsbara produkter, exempelvis att ha ett "showroom" för att visa upp varorna som kunderna sedan kan beställa vi nätet.
Destination Piteå ingår också i ett nytt EU-projekt, som drivs av Swedish Lapland Visitors board. Där har David Wellborg projektanställts för att jobba med affärs- och marknadsutveckling. Syftet med EU-projektet att få fler företag inom besöksnäringen att vända sig till den internationella marknaden.
Även Sara Holm har anställts för att dels jobba med marknadskommunikation i EU-projektet, dels som kommunikatör för föreningen.
Destination Piteå har tidigare varit en projektberoende organisation, men nu får man istället en grundfinansiering av Piteå kommun på cirka två miljoner kronor per år som även ska täcka deltagandet i EU-projektet. Föreningen finansieras också av medlemsavgifter.