Skeendena väntas få betydelse för företagen i Piteå, som tillverkar drivmedel baserat på det som hämtats från skogen.
Chemrec tillverkar drivmedlet Bio-DME via svartlutsförgasning. Rester tas från pappersbruket Smurfit Kappa i Piteå och i slutänden blir det drivmedel till Volvolastbilar, i en test.
Chemrecs anläggning i Piteå är en pilotfabrik. Någon stor industri finns inte i världen. I trakten av Örnsköldsvik samt via Rottneros studeras två projekt.
Det är osagt om Sverige blir första land med en stor industri. En sådan kostar flera miljarder kronor.
Paket
Nu har Chemrec, via en affär, paketerat en lösning för färdiga fabriker. Det sker ihop med bolaget China Tianchen Engineering Corporation.
- Om du planerar att bygga en färdig anläggning vill du inte ha tusen parter att tala med, utan en. Det vi nu gör får den fördelen. De har byggt stora förgasningsanläggningar i världen. Samarbetet med oss innebär en viktig del på väg mot en fullstor industri. De ger finansieringsgarantier, garantier för att fabriken byggs i tid och att den fungerar. De kan också bidra till fabriken, beskriver Max Jönsson, vd i Chemrec. Kineserna kan också göra projekten billigare.
Max Jönsson uppger att det finns flera upplägg för fullstora fabriker, bland annat i Asien.
Betydelse för utvecklingen - huruvida drivmedlet Bio-DME eller metanolen från samma process slår igenom - har politiska beslut.
Det gäller även Sunpine, som utanför Piteå driver en fabrik med tillverkning av råtalldiesel, även den med ursprung från skogsindustrins tillverkning av pappersmassa.
- Nu går vi för fullt och beräknar i år tillverka 72.000 kubikmeter råtalldiesel, säger Tomas Becker, vd i Sunpine AB.
Bättre läge
Råtalldieseln transporteras till Göteborg där den förädlas i Preems raffinaderi. I slutänden säljer Preem diesel där andelen råtalldiesel en tid legat på 18 procent.
Råtalldieseln är skattebefriad.
I regeringens vårdbudget tas sikte på drivmedel med ökad inblandning av biobränsle. Fast biobränslet ska framöver beskattas. Det blir skatt på etanol (från spannmål) och fame (från raps) som blandas in i vanlig bensin och diesel.
Råtalldiesel förblir skattebefriad.
- Det är bra för oss, säger Tomas Becker.