Ny bil byggs i komposit

Forskningsbolaget Swerea Sicomp i Öjebyn fyller 20 år - och firar det i samband med en internationell kompositkonferens i Piteå den här veckan.

VD. Hans Hansson har varit VD för forskningsföretaget Swerea Sicomp sedan 1993.
Foto: Jonas Hansson

VD. Hans Hansson har varit VD för forskningsföretaget Swerea Sicomp sedan 1993. Foto: Jonas Hansson

Foto: Jonas Hansson

Piteå2009-06-09 06:00
I första hand ägnar sig Sicomp åt forskning om fiberkompositer, starka och lätta fibrer som tillsammans med en plast bildar konstruktionsmaterial med nya egenskaper.Exempelvis laminat, kol- och glasfiber.Utöver materialforskningen ägnar sig Sicomp åt att tillämpa materialet.Det sker normalt inom internationella konsortier, ofta med EU-stöd och miljardbudgetar.Lättare flygplan
Inom flygområdet samarbetar man exempelvis med flygplanstillverkaren Airbus för att få fram lätta flygplanskroppar och vingar av komposit, och med de tre stora flygplansmotortillverkarna, däribland Volvo Aero och Rolls-Royce, för att ta fram kompositkomponenter till motorerna.- Det går att få ned bränsleförbrukning och buller om man bygger större motorer som ökar luftflödet, men då är metall för tungt, säger marknadschef Lars Liljenfeldt.På det marina området handlar det om att få ned vikten på fartyg.- I första hand överbyggnaderna, exempelvis hytter och däck, men det finns också exempel på kompositskrov som de svenska kustkorvetterna av Visbyklassen, som vi varit delaktiga i att utveckla, säger Hans Hansson.Kompositbatterier
Med tanke på att både Saab och Volvo är delägare i Swerea Sicomp finns också höga förväntningar om att revolutionera fordonsindustrin genom att bygga lättare bilar som drar mindre bränsle.- Vissa exklusiva märken byggs redan helt i kolfiber, men än så länge är det dyrare och det kräver större volymer för att nå lönsamhet, säger Hans Hansson.Lagra energi
Ett ganska nytt forskningsprojekt som Swerea Sicomp ingår i, och där två stora EU-projekt är på väg att dras igång, handlar om att utveckla strukturella batterier för hybridfordon.Med det avses ett kompositmaterial som kan lagra energi och ersätta dagens batterier.- Det skulle gå att ladda bilen exempelvis genom att bygga in den typen av batterier i ett bilgolv av komposit, säger Hans Hansson.
Swerea SicompSicomp, Swedish Institute of composites, grundades som en följd av att Asea 1988 gick samman med Brown Bovery och blev ABB.Industrin och staten är gemensamma ägare.Sedan 2005 är Sicomp en del av den halvstatliga forskningskoncernen Swerea.Swerea Sicomp omsätter årligen cirka 30 miljoner kronor.Av de 30 anställda finns 20 i Piteå och resten i Mölndal.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!