"Norrbotten behöver ha en stridsledning"

Norrbottningarna behöver gå skrytutbildning och marknadsföringen av länet måste få en större kontinuitet. Det anser PR-konsult Tomas Riklund i Piteå, som menar att Norrbottens kommuner måste gå samman för att få fler att flytta hit. -Vi behöver en gemensam stridsledning, säger han.

PITEÅ2008-02-21 01:45
Kuriren kunde igår berätta om den negativa befolkningstrenden för länet.Ett tapp på 1.284 personer under fjolåret, där Luleå (-167 personer) och Boden (-164 personer) hör till de kommuner som tappar mest invånare i hela landet och där Piteå är den enda kommunen i Norrbotten som ökar befolkningen (+18 personer).Handlingskraft
Piteås före detta marknadschef och numera PR-konsulten Tomas Riklund efterlyser nu handlingskraft.-Vi har fått liknande siffror tidigare, men det blir aldrig någon bot och bättring. I stället är det exakt samma typ av kommentarer varje gång. Ena gången är det Petersen, andra gången någon annan, men fortfarande är det ingen som berättat varför man ska bo här. Om folk inte vet framgångsfaktorerna med att bo i Norrbotten, varför ska man då flytta hit istället för till Lübeck eller Barcelona? Vi är helt enkelt askassa på att kommunicera vad vi är bra på, säger han och tillägger:-Piteå är ett exempel på hur man kan göra det annorlunda om man har en kaxig approach. Kanske drar vi till och med på lite extra, men det kan också vara en anledning till att vi ökar i folkmängd.Mer kontinuitet
Tomas Riklund har tidigare arbetat inom länsprojektet Norrbotten presenterar och suttit i statliga Turistdelegationen. I dag har hans företag Tomas Riklund AB bland annat i uppdrag att marknadsföra Piteå kommun och genom projektet Attraktiv region jobbar man också med andra kommuner i länet.-Problemet är att man startar en massa projekt som läggs ned och så får man börja om från början. Det behövs mer kontinuitet, där vi ständigt ångar på och berättar hur bra Norrbotten är som region. Folk vet att Toscana har god mat och gott vin och att Åre har underbara skidbackar, men vad berättar vi om Norrbotten? Vi måste ständigt sända ut positiva signaler och även se till att ingjuta självförtroende hos de som bor här.Skrytutbildning
Han varnar för projektvärlden, trots att det är något som hans företag försörjer sig på.-Vi kan inte fortsätta fråga oss hur länge vi har finansiering utan vi måste ställa frågan vad vi ska göra och slita oss fria från olika insatsprojekt. Attraktiv region och Swedish Lapland är bra, men det är inte tillräckligt utan vi måste kavla upp ärmarna och skapa en stridsledning för Norrbotten som ökar magnetismen för länet. Nu är vi mest kända i riksmedia för att vi minskar mest i befolkning, men det vore inte fel med en skrytutbildning för att vända på trenden, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!