Norrbotniajubel

En arbetsgrupp utsedd av EU-kommissionen ger Norrbotniabanan draghjälp.
Detta genom att föreslå en nordlig korridor för järnvägstransporter från Narvik till St Petersburg.
Både Peter Roslund, ordförande för Norrbotniabanegruppen, och landstingsråd Kent Ögren jublar över beskedet.

PITEÅ2005-12-14 06:30
Den så kallade högnivågruppen ? utsedd av EU-kommissionen och ledd av förra transportkommissionären Layoula de Palacio ? fick i fjol i uppdrag att utreda transporter mellan EU och grannländerna.<br>I gruppens slutrapport, som lämnades förra veckan, föreslås ytterligare fem prioriterade transportkorridorer inom EU utöver de fem som redan finns.<br>Transportled till Ryssland<br>Sverige berörs direkt av två förslagen.<br>Det handlar dels om en järnvägskorridor från Narvik via Haparanda till St Petersburg, men också om en nordlig transportled på väg från norra EU till Ryssland.<br>Transportkorridorerna (trans-european network, förkortat TEN) är stråk på väg, vatten eller järnväg som prioriteras bidragsmässigt av EU eftersom de anses som strategiskt viktiga för handeln I dag är den enda transportkorridor som berör Sverige den så kallade nordiska triangeln, en sammanlänkning av Stockholm, Oslo, Köpenhamn och Helsingfors.<br>Kritisk mot regeringen<br>&nbsp;? Inom Norrbotniabanegruppen har vi länge verkat för liknande status av transportnäten i norr, men både svenska och finska regeringen har sagt nej, säger Peter Roslund (s), kommunalråd i Piteå och ordförande för Norrbotniabanegruppen.<br>Landstingsråd Kent Ögren (s) är kritisk mot svenska regerings agerande:<br>&nbsp;? Som regionalpolitiker kan jag konstaterar att det överlag är lättare att få gehör för synpunkter och tankar i Bryssel än från svensk regeringen. Vi blev väldigt förgrymmade, om man ska använda ett milt uttryck, när nordiska triangeln lyftes upp som enda svenska prioritering av regeringen.<br>Både Peter Roslund och Kent Ögren tror att EU:s fokus på nya strategiska transportleder kommer att stärka hela Norrbotniabaneprojektet.<br>&nbsp;? Det kommer att bidra till ökad förståelse söderut för Norrbotniabaneprojektet om högnivågruppens förslag vinner EU-kommissionens gillande, menar Peter Roslund.<br>Han menar att det framför allt krävs upprustning av Haparandabanan för att verkställa EU-förslaget om en transportkorridor mellan Narvik och St Peterburg.<br>Sätter press<br>&nbsp;? Blir det här en prioriterad länk kommer även resten av Norrbotniabanan att per automatik lyftas fram ur godsperspektiv, som länk till södra Sverige, eftersom norra stambanan nått sitt kapacitetstak.<br>Peter Roslund tror också att EU-förslaget sätter press på att få den utlovade byggstarten av Norrbotniabanan 2010, då det är tänkt att sträckan Piteå-Skellefteå ska börja byggas.<br>Kent Ögren talar om ett ?rejält genombrott? och att många i norr Sverige är glada över att ha fått gehör från EU för sina tankar. Han konstaterar att ett godkännande av nya transportkorridorer ger en möjlighet att få investeringsstöd upp till 35 procent.<br>&nbsp;? Därför är det viktigt att vi får med Norrbotniabanan, säger han.<br>Nilsson får ?credit?<br>Kent Ögren menar också att förslaget på en ny nordlig-sydlig järnvägskorridor överensstämmer väl med den ?invsteringsboom? som råder hos framför allt LKAB i Kiruna och Gällivare.<br>&nbsp;? En utbyggd transportkorridor ger ytterligare drivkraft åt den utvecklingen och är nödvändig för att få en fungerande infrastruktur för godshanteringen, säger han.<br>Kent Ögren tycker slutligen att det framför allt är Norrbotniabanegruppen som ska ha ?credit? för att ha lobbat fram EU-förslaget och inte minst Jeanette Nilsson, i dag näringslivschef i Kalix och tidigare lobbyist för de två nordligaste länen på North Sweden-kontoret i Bryssel.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om