Norrbotniabanan utreds vidare

För att kunna börja bygga Norrbotniabanan 2010 drar Banverket igång järnvägsutredningar på första delen, från Piteå och söderut.
Det här sker samtidigt som arbetet med förstudier inte är avklarat och motiveras med att Banverket inte vill tappa tempo.

PITEÅ2006-03-02 16:10
Riksdagen har sagt att Norrbotniabanan ska börja byggas 2010. Finansieringen är inte klar. Ovanpå det har det hänt mer än en gång att politiker ändrat sig. Dessutom byts de ut.<BR>Projektansvarige Tomas Gustafsson talar om 2010 som år för byggstart men garderar sig med att överklagningsprocesser kan försena projektet.<BR>Det som nu sker är att Banverket vill ha in anbud från konsultföretag som vill göra järnvägsutredningarna för sträckorna Robertsfors-Ostvik, Ostvik-länsgränsen och länsgränsen-Piteå.<BR>I april ska det klarläggas var uppdragen hamnat. Järnvägsutredningarna, som ganska väl klarlägger var järnvägen ska gå och innehåller en tung miljöprövning, väntas ta ett par år. Därefter kan arbetet med järnvägsplan ta vid, det tar ett och ett halvt år. <BR>Norrbotniabanan omfattar järnväg mellan Umeå och Luleå. Tidigare är det sagt att Piteå-Skellefteå bör bli första etappen. Ett skäl för det är att transporterna av koppar mellan Aitik och Rönnskärsverken underlättas och att nya järnvägen gynnar skogsindustrin i Piteå.<BR>Fast järnvägsutredningarna som snart ska igång omfattar järnväg ända till Robertsfors, som ligger sex mil söder om Skellefteå.<BR>- En så lång sträcka som det nu handlar om vill vi egentligen inte ha men förhållandena som rör Skellefteå är så komplexa så du behöver gå dit för att kunna knyta ihop det, säger Tomas Gustafsson.<BR>Exakt hur järnvägen ska dras i Piteå och Luleå är inte klart. I Luleå är ett av alternativen att gå via Kallax, vidare över vattnet över till Svartöstaden eller närmare centrum.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om