Nolia ska vända negativ trend

Omfattande vattenskador och investeringar gör att Nolia AB redovisat negativa resultat i flera år. "Men i år vänder det", säger vd Jonas Dahlberg.

VECKOVECKA. Stora Nolia är Nolia AB:s draglok som står för nära 20 miljoner kronor av bolagets totala omsättning på cirka 60 miljoner kronor. (Arkivbild).

VECKOVECKA. Stora Nolia är Nolia AB:s draglok som står för nära 20 miljoner kronor av bolagets totala omsättning på cirka 60 miljoner kronor. (Arkivbild).

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2019-08-01 21:09

PT/Tommy Norin

På lördag öppnar Sveriges största besöksmässa Stora Nolia i Umeå. Mässan är draglok i bolaget Nolia AB som arrangerar 14 mässor per år och som omsätter drygt 60 miljoner kronor varje år. Av det står Stora Nolia för nära 20 miljoner kronor.

Det beräknas att det handlas för nära en halv miljard kronor under de nio mässdagarna. Mässan beräknas också ge spinoff–effekter på samhället med cirka 100 miljoner kronor.

2013 redovisade bolaget positivt resultat med en miljon kronor, men efter det har det enbart varit röda siffror i boksluten.

Det började 2014 med en omsättning på 61,7 miljoner kronor med 206 000 kronor i negativt resultat. Året efter, 2015, ökade minusresultatet till 1,5 miljoner kronor och det mer än fördubblades året efter. Så har det fortsatt och förra året låg det negativa resultatet på 2,4 miljoner kronor. Omsättningen har under de fyra åren legat stabilt på drygt 60 miljoner kronor.

Jonas Dahlberg tillträdde förra året som vd efter Tommy Abrahamsson.

Dahlberg förklarar de negativa siffrorna:

– Det mesta beror på att vi drabbades av omfattande vattenskador. Det gjorde att vi fick stänga event-arrangemangen och konferenserna i Umeå i ett och ett halvt år. Vi har också gjort omfattande investeringar i digital teknik som ingår i ett stort utvecklingsarbete.

Han säger att bolaget har lyckats hålla uppe omsättningen tack vare personalens fantastiska arbete med bolagets ordinarie mässor, som exempelvis SkogsNolia och utbildningsmässorna.

Förlusterna har förts in i den balansräkning vd:n beskriver som stark.

– Och ägarna (Piteå, Skellefteå och Umeå kommuner) har inte behövt ge något ägartillskott. Detta har Nolia AB klarat själva, säger Dahlberg. Det sker ingen utdelning till aktieägarna.

Han berättar att just nu arbetar bolaget med ett förnyelseprogram och redan i år kommer bolaget att redovisa positivt resultat.

Nu ser han fram emot Stora Nolia som öppnar på lördag och som pågår till och med den 11 augusti och där vd:n berättar att delen Bygg och bo har fått en större yta. Det expot har flyttat till en större hall och omfattar 6 000 kvadratmeter. Idén med Skafferiet, som lanserades i Piteå, fortsätter med betoning på lokalt mathantverk.

– Vi har också utvecklat Jaktkojan med föreläsningar. Stora Nolia handlar inte enbart om shopping, det handlar också om kunskap, säger Jonas Dahlberg.

FAKTA

Nolia AB

Ägare: Piteå, Skellefteå och Umeå kommuner

Anställda: 37

Omsättning 2018: 60,2 miljoner kronor

Resultat efter finansnetto: negativt resultat med 2,4 miljoner kronor

Vinstmarginal:– 3,93 procent

Kassalikviditet: 84,84 procent

Skulder och eget kapital: 18,2 miljoner kronor. 2017: 24,9 miljoner kronor.

Soliditet: 47,47 procent.

Källa: allabolag.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om