Närproducerat mejeriernas trumfkort

Färsk mjölk.
Ungefär så tänker Norrmejerier lansera sina mjölkpaket mot konsumenterna i norra Sverige, i priskrigets namn.
? Vi tror oss klara att sälja böndernas mjölk, men det återstår att se till vilket pris, säger Herbert Nyman, Norrmejerier.

PITEÅ2005-08-20 06:30
Mejeriföreningen ägs av bönderna i Norrbotten och Västerbotten och Herbert Nyman, som är ordförande i föreningen, är dessutom själv bonde, utanför Piteå.<br>Daniel Andersson, ägare av Ica Kvantum i Luleå, tror på en utveckling mot sammanslagna mejeriföreningar, i syfte att rationalisera och klara konkurrensen. Herbert Nyman talar mer om samarbete, likaså i effektivitetens namn.<br>Ständiga förbättringar<br>Och i Norrmejeriers senaste årsredovisning talar VD Olof Wallin om att nedläggningen av mejeriet i Lycksele var sista strukturförändringen vad gäller anläggningar. Nu är ökad effektivitet och ständiga förbättringar i förädlingsledet vad som gäller, konstaterar Olof Wallin, mot bakgrund av hårdnande konkurrens.<br>På senare år har föreningen sänkt priset till bönderna för levererad mjölk.<br>Samtidigt berättar Herbert Nyman att på 20?30 års tid årligen sex?åtta procent av bönderna i regionen försvunnit, men att produktionstappet fångats upp av att de som är kvar ökat produktionen. Den är oförändrad. Det återstår att se om det har möjlighet att stå sig framöver.<br>Snabbare än väntat<br>Att ny konkurrens på mejeriets varor skulle komma har för-eningen förberett sig på i flera år, deklarerar han. Investeringar har gjorts därefter. Däremot kommer konkurrensen på mjölk snabbare än väntat.<br>För att kunna leverera över stora geografiska områden kan lågprismjölken hållbarhetsbehandlas på annat sätt än vad som varit brukligt för mjölken som säljs lokalt. I korthet skiljer sig processen på så sätt att Norrmejerier värmer mjölken till lägre temperatur, och under kort tid. Mer behandlad mjölk värms till högre temperatur.<br>&nbsp;? Den smakar kokt och är inte god att dricka men håller längre, summerar konkurrenten Herbert Nyman sina intryck.<br>Det Norrmejerier lanserar mot konsumenten är därför en trygghetsstämpel. Det lokala alternativet kommer från öppet landskap, från spene till kyl, och sedan är det upp till konsumenten att välja, resonerar föreningen.<br>&nbsp;? De som tittar på priset är de som inte tar ställning till värderingar, och det kan ju vara konsumenter som ser till sin ekonomi, tror Herbert Nyman.<br>Mjölken inte dyr<br>Priskonkurrens kan Norrmejerier till viss del klara sig undan genom att sälja unika produkter, som Västerbottensost, ett starkt varumärke. Med mjölk är det annorlunda.<br>Mjölk är inte dyr, i Herbert Nymans ögon. Och nu kommer alltså lågprismjölk fraktad lång väg från andra länder. Till bilden hör då också jordbruksstöd och överskott. Samtidigt köper folk bordsvatten på flaska i butikerna, trots välrenommerat kranvatten och att vattenflaskorna inte är billiga.<br>&nbsp;? Ofta är bordsvattnet dyrare än mjölken. Och koldioxidutsläppet för svenskt bordsvatten handlar om 20.000 ton per år, konstaterar Norrmejeriers ordförande.<br><br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om