Mona Sahlin blev i gasen över unikt projekt i Piteå

Med energiminister Mona Sahlin som dragplåster invigde Chemrec på onsdagen sin unika testanläggning för svartlutsförgasning i Piteå.
? Det här kan sätta stopp för kriget mot bilismen, konstaterade ministern ? med syftning till att tekniken fullt utbyggt kan försörja en tredjedel av den svenska bilparken med miljövänligt bränsle.

PITEÅ2005-02-24 06:30
Många projekt kallar sig unika, men svartlutsförgasningen som kemikalieföretaget Chemrec nu ska testa på allvar på Kappa Kraftliner i Piteå, med SCA i Munksund som samarbetspartner, är unikt i ordets egentliga bemärkelse.<BR>Genom att förgasa svartluten, som är en restprodukt vid tillverkning av pappersmassa, skapas nya kommersiella möjligheter i form av grön energiutvinning eller framställning av nya kemiska produkter, där ett miljövänligt drivmedel är det hetaste.<BR>&nbsp;? Jag tycker framför allt att det är framställningen av drivmedel som är intressant. Det skulle kunna leda till att vi kan sluta kriga mot bilarna och deras utsläpp. Vi skulle få en helt annan samhällsdebatt, säger energiminister Mona Sahlin, som invigde anläggningen genom att trycka på en knapp på ett manöverbord i miniatyr.<BR><BR>Kan bli mer pengar<BR>&nbsp;? Bilen är nödvändig, men får inte förstöra så mycket av naturen som den gör i dag. Därför är det här något jag tror och hoppas mycket på. Dessutom kan man utvinna grön el och det vore förstås ingen nackdel om det kunde bidra till lägre elpriser för konsumenterna, säger hon.<BR>Enligt Mona Sahlin har regeringen via Energimyndigheten bidragit med en halv miljard kronor till utvecklingen av svartlutsförgasningen.<BR>&nbsp;? Jag utesluter inte att det kan bli ytterligare pengar, säger hon och tillägger:<BR>&nbsp;? Det unika är inte bara tekniken i sig utan också de kommersiella möjligheterna.<BR>Mona Sahlin beskrev under sitt invigningstal hur träden, symbol för livet på jorden, korsbefruktats med den nya tekniken.<BR>&nbsp;? Om jag fortfarande är energiminister om tio år hoppas jag få återvända hit och se vad det har lett fram till. Det ska bli en fröjd att följa arbetet, förklarade hon och avslutade med en historia om hur Einstein gav sina elever samma frågor två veckor i rad och förklarade det med orden ?ta det lugnt, jag har ändrat svaren?.<BR>&nbsp;? Svartlut är ett av de nya svaren på en gammal fråga, konstaterar hon.<BR>Tore Persson, VD för Kappa Kraftliner, som valts ut som etableringsplats för Chemrecs utvecklingsanläggning, tror att det om tio år kan finnas tillämpningar för svartlutsförgasningen som man inte ens kan drömma om i dag.<BR>&nbsp;? Jag önskar forskarna lycka till och det känns oerhört bra att få medverka vid ett sådant här historiskt ögonblick, förklarade han vid invigningen.<BR>Om Sveriges pappers- och massaindustri fullt ut övergår till svartlutsförgasning, i stället för dagens sodapannor, beräknas tillskottet på el motsvara elproduktionen i Umeälven.<BR><BR>Rör sig om miljarder<BR>Väljer man i stället att satsa på drivmedel, så kallad DME-bränsle, där DME står för dimetyleter (samma gas, fast i kondenserad form, som ersatt freonet i sprayflaskor), beräknas det kunna ersätta en tredjedel av den svenska bensin- och dieselanvändningen.<BR>Det handlar om flera miljarder kronors marknadsvärde och ett normalstort pappersbruk beräknas kunna öka sin omsättning med flera hundra miljoner kronor genom att sälja el eller drivmedel.<BR>Det förutsätter förstås att det finns motorer som går att driva på DME-bränsle och en sådan presenterade Volvo för första gången någonsin i Sverige i Piteå; den har tidigare visats i Paris.<BR>&nbsp;? För lastbilstrafik krävs ingen större utbyggnad av tankstationer eftersom de flesta tyngre fordon rör sig inom en radie som gör att de klarar sig fram och tillbaka på en tank, konstaterar Ingvar Landälv, teknisk direktör på Chemrec, och den person som utvecklat metoden att omvandla gasen till drivmedel.<BR>&nbsp;? När processen inleddes var det mer intressant med elproduktion, men med de höga oljepriserna vi har i dag och sinande oljekällor är drivmedelsproduktion en mycket större fråga nu, säger han.<BR>När utvecklingsanläggningen i Piteå har testats klart ska en fullskaleanläggning byggas och då är Piteå en av två orter i landet som i dag betraktas som aktuella.<BR>Chemrecs styrelseordförande Stefan Jönsson gav dock inget svar på om den också ska byggas i Piteå utan konstaterade bara kort och gott:<BR>&nbsp;? Jag ser med tillförsikt fram emot att få bygga kommersiella anläggningar grundat på rönen från Piteå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om