Miljövänligt uppdrag

Uppdraget till studenterna på mediedesign var att marknadsföra verkliga eller fiktiva företags miljövänliga produkter. Resultatet blev bland annat svenska bananer, eco-cola och bilar som drivs med tryckluft.

MILJÖVÄNLIGA JEANS. Juha Silventoinen tog fram en ny grafisk profil åt Nudie jeans. "Det varit mycket intressant att göra om deras enkla bildspråk till betydligt mer detaljerat för att framhäva företagets miljövänliga jeans", säger han. Foto: Jonas Hansson

MILJÖVÄNLIGA JEANS. Juha Silventoinen tog fram en ny grafisk profil åt Nudie jeans. "Det varit mycket intressant att göra om deras enkla bildspråk till betydligt mer detaljerat för att framhäva företagets miljövänliga jeans", säger han. Foto: Jonas Hansson

Foto: Jonas Hansson

PITEÅ2008-01-18 01:45
De 20 mediedesign-ettorna på Institutionen för musik och medier i Piteå har precis avslutat kurserna i grafisk form för trycksaker och webb samt bildens budskap.Som projektarbete har var och en av studenterna fått ta fram en affärsidé på temat miljövänligt.Det har kunnat röra sig om såväl existerande som fiktiva företag.-De har jobbat två och två och fått byta med varandra, så den affärsidé som de slutfört har inte varit den de själva valt från början, berättar läraren Maria Juhllin, som är mycket nöjd med resultaten.Det handlar bland annat om svenskodlade bananer, som kräver kortare transporter och mindre besprutning, en sopstation som man kan ha hemma, Coca Cola eco och miljövänliga fordon som drivs med tryckluft.-Tanken är att de ska lära sig hantera framtida kunduppdrag inom reklambranschen, säger Maria Juhlin, som på torsdagen gick runt och berömde den utställning som studenterna hade satt upp i Acusticums foajé för att visa inbjudna gäster.Juha Silventoinen, en av studenterna, tycker att uppdraget har varit väldigt roligt.Själv har han tagit fram en ny grafisk profil åt Nudie jeans.-Jag har inga själva, det är inte riktigt min prisklass, konstaterar han, men tillägger att det varit mycket intressant att göra om deras enkla bildspråk till ett betydligt mer detaljerat för att framhäva företagets miljövänliga jeans.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!