Miljövänligare transporter

SCA i Munksund transporterar allt mer vedråvara med båt istället för med lastbil. Den gamla hamnen i Yttrefjärden är upprustad för att ta emot importerat trä. - Det är både billigare och ger mindre utsläpp, säger Anders Kyösti, teknisk chef med ansvar för miljöfrågor på SCA.

Foto:

PITEÅ2007-07-26 01:45
I dag är det allt vanligare att bron vid Pitsundet måste öppnas för att släppa in fartyg på väg till pappersindustrin med skogsråvara. På SCA i Munksund går det varje dag åt drygt en miljon kubikmeter ved för att göra papper till resten av Sverige och utlandet. Drygt 90 procent kommer från länet. Resten tas utifrån och tidigare transporterades råvaran med lastbil den sista biten från djuphamnen och Haraholmen, ved som kommer söderifrån eller från Ryssland exempelvis.En timmerbil rymmer 45 kubikmeter, en stor lastbåt 100 gånger så mycket. Alltså både en ekonomisk vinst och en vinst för miljön.Fram till 60-talet användes hamnen när båtarna kom för att hämta massa, det enda som producerades vid fabriken då. Hamnen användes också under flottningsepoken som tog slut i samma veva.Sedan dess har kajen fått stå oanvänd och förfallen. Stora vinster
Men 2004 öppnades den gamla hamnen igen efter en upprustning. I dag kommer mellan 30 och 40 fullastade båtar med timmer varje år och lägger till.- Vi såg helt enkelt att det fanns stora vinster att göra. Hanteringen blir bättre, vi slipper omlastningen och vi tjänar på det, säger Anders Kyösti, teknisk chef på SCA.Förutom miljöfördelarna när det gäller utsläpp, minskar också bullret som de många timmerbilarna medför.I dag är produktionen betydligt större och tillverkningen består av liner som dessutom transporteras söderut med järnväg för samtransport ut i världen med båt från systerföretaget i Umeå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om