Miljonförskott till Norrbottniabanan

De två nordligaste länens landsting tillsammans med kommunerna i Piteå och Skellefteå startar Norrbotniabanan AB. Samtidigt erbjuder man Banverket 250 miljoner kronor i lån för att kunna fortsätta projekteringen och därmed sätta spaden i jorden om två år för att bygga sträckan Piteå-Skellefteå.

STARTAR BOLAG. Landstingsråd Kent Ögren och kommunalråd Peter Roslund lanserade på måndagen planen att starta Norrbotniabanan AB som en förhandlingspartner till regeringen.

STARTAR BOLAG. Landstingsråd Kent Ögren och kommunalråd Peter Roslund lanserade på måndagen planen att starta Norrbotniabanan AB som en förhandlingspartner till regeringen.

Foto: Jonas Hansson

PITEÅ2008-06-10 06:00
Vid en presskonferens på kommunhuset i Piteå under måndagsförmiddagen presenterade landstingsråd Kent Ögren (s) och kommunalråd Peter Roslund (s) i Piteå planerna.- Banverket har aviserat att de inte har pengar att sätta igång de två sista av de sex järnvägsutredningarna eller till järnvägsplanen för första etappen mellan Piteå och Skellefteå. Eftersom vi inte vet hur regeringen ställer sig ett tillskott av medel i sin kortsiktiga infrastrukturplan för 2008-2009 vill vi markera att vi är beredda att förskottera de pengar som behövs, så att arbetet kan fortsätta, säger Peter Roslund.Även näringslivet
Vardera landsting kommer att skjuta till 100 miljoner kronor och de två kommunerna tillsammans 50 miljoner kronor.Av pengarna avser merparten, cirka 200 miljoner kronor, kostnaden för en järnvägsplan mellan Piteå och Skellefteå, det sista steget innan byggstart kan ske.- För att Banverket ska kunna nyttja medlen förutsätter det att regeringen godkänner det, säger Peter Roslund.Samtidigt bildas Norrbotniabanan AB, som vid sidan av det befintliga nätverk som Peter Roslund är ordförande för ska agera för banans tillkomst och fungera som en juridisk part i förhandlingar med regeringen.- Vi erbjuder samtliga kommuner längs banans sträckning och även näringslivet att gå med i bolaget, säger Kent Ögren, som konstaterar att de två nordligaste landstingen i tre år kommer att satsa 1 miljon kronor per år i aktiekapital, men att det ännu inte är klart vad det kommer att kosta för övriga intressenter att gå in i bolaget.Person mer regeringskontakter
Tanken är att en person som har goda kontakter med regeringskansliet ska anställas för att driva arbetet framåt.- Genom vårt agerande vill vi markera att vi menar allvar och vi vill också syna regeringen, om de är beredd att sätta spaden i jorden 2010. Om planeringsprocessen skulle stanna av nu vore det förödande. Det skulle splittra den kompetens som byggts upp, säger Peter Roslund.Norrbotniabanan AB kommer även att jobba med att påverka EU att inkludera den "botniska korridoren" som en av huvudstråken för Europas järnvägarBolaget ska också driva på utvecklingen av Nordic Axis, järnvägskorridoren mellan Narvik och Haparanda som ska sammanbinda Nordkalotten med Asien.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om