Mentorskapet i skolan lyfts fram
Lärarnas roll som mentorer diskuteras av elevrådsrepresentanter i Piteå under två dagar. - Egentligen är det eleverna som ska utse sina mentorer, annars blir det bara ett tomt ord, säger jämställdhetsexpert Gertrud Åström, en av de inbjudna gästerna.
I år är träffen förlagd till Fagerviks kursgård, där ett 60-tal elever har samlats på två så kallade inspirationsdagar, och årets tema är mentorskap i skolan.
- Det handlar om hur lärare och elever förhåller sig till varandra och vem man ska gå till om man har behov av att prata, säger Felicia Granberg från elevrådet på Strömbackaskolan.
Kan tala om allt
- Alla har någon vuxen att vända sig till, men jag tror inte att alla gör det, säger Frida Norén, Christinaskolan.
Vad ska man då kunna tala om?
- Allt från om man har det jobbigt hemma till om det är dålig mat i skolan, säger Felicia Granberg.
Efter de två dagarna på Fagervik ska strategier och mål både för hela kommunen och de enskilda skolorna tas fram.
Och för att ha ett underlag till det hade förra måndagen regeringens före detta jämställdhetsutredare Gertrud Åström och skolpsykologen Leif Strandberg bjudits in.
- Gertud Åström var jättebra. Hon öppnade verkligen ögonen på oss, säger Rebecka Sandlund, Christinaskolan.
Gertrud Åström berömmer också eleverna.
- De var fantastiskt engagerade och klarsynta, konstaterar hon och berättar att hennes egna barn hemma i Stockholm har avsatt mentortid i sina skolor.
- Det är en ny företeelse, men om det ska fyllas sitt syfte bör det vara eleverna som utser vilka de vill ha som mentorer. Annars blir det bara tomma ord, säger hon.
För att få till stånd ett bra mentorskap tror hon att det behövs ett jämställdhetsperspektiv, där man bland annat diskuterar hur man ska kunna bryta stereotypa beteenden.
- Exempelvis är det vanligt att skolan sätter duktiga tjejer med bråkiga pojkar i grupparbeten, för att tjejerna ska "hålla reda" på killarna. Det är också vanligt att vissa killar inte tror att de klarar av sig att lära sig vissa saker och att man inte visar tillräcklig tilltro till dem, säger hon och tillägger att hon tror på idén om en strategi för en gemensam värdegrund bland lärare och elever - och dit hör också jämställdhetsfrågorna.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!