- Utbildningen leder till en filosofie kandidatexamen och är den enda i Sverige med upplevelseproduktion som huvudområde. Ja en del säger till och med att den här formen av utbildning inte finns någon annanstans i världen. Vi vänder oss till dem som vill jobba som producent eller projektledare inom kulturella och kreativa näringar. Och med det menas till exempel media, design, musik, festivaler, andra evenemang, scenkonst, turism och besöksnäring. Näringar som skapar upplevelser som berikar människors livskvalitet, säger programansvarige Krister Efverström.
"Tände genast till"
- Det är mycket som avhandlas under de tre åren. Att förstå betydelse av värdskap, att möta kunder och gäster samt lära ut gastronomiska upplevelser. Kompetensen byggs upp tvärvetenskapligt genom kurser från neurobiologi och gruppdynamik till företagsekonomi och marknadskommunikation. Kurser i bland annat upplevelsekunskap, konsten att berätta, kreativitetsmanagement, gestaltning, omvärldsanalys och projektledning ger verktyg för innovativa och kreativa upplevelser, fortsätter Krister Efverström.
Caroline Viktorsson, 21, från Boden trivs vid utbildningen och går nu tredje året.
- Bakgrunden är att jag alltid har tyckt om att arrangera. Jag har suttit med i Bodens ungdomsråd och varit med om att genomföra olika aktiviteter för unga. När jag såg den här utbildningen i Luleå universitets katalog tände jag genast till. Det har varit en givande tid. Vi lever som en familj tillsammans med lärarna. Och här kan vi förverkliga de upplevelser vi vill.
"Turism eller kultur"
- Vi lär oss mycket genom att få jobba praktiskt. Jag skulle tro att jag efter utbildningen hamnar i Norrbotten och inom turismen eller kulturområdet. Om det blir som egen företagare eller anställd får vi väl se, säger Caroline Viktorsson.
Från Landskrona kommer Sofie Predikaka, 21. Hon går andra året i utbildningen med upplevelseproduktion.
- Utbildningens bredd har gjort mest intryck hittills för mig. Jag tycker det är givande att vi kan göra vad vi vill under kurserna. Det som lockar mest i framtiden är olika slags event, festivaler och gatufester. Men det som engagerat mig mest på sistone stavas SMASK och står för Sveriges MusikAkademikers SångKåntest. En årligen återkommande musiktävling i schlageranda som arrangeras av bland andra Musikhögskolan i Piteå, säger Sofie Predikaka.
Matupplevelsen
När vi besökte utbildningen med upplevelseproduktion var det bara enstaka studenter av de närmare 90 som fanns på plats. Då fick vi veta att mycket av jobbet och pluggandet görs av studenterna hemmavid.
30 nya studenter tas in varje år från hela landet. Men tiotalet av dem brukar komma från Norrbotten och norra Västerbotten. En tredjedel av studenterna uppmanas söka via ett personligt brev för en mer breddad rekrytering.
- Viktigt för oss är också att jobba nära branschen. Här i Piteå har vi jobbat tillsammans med Smurfit Kappa och SCA. Tillsammans med Piteå kommun ska vi nu också jobba med matupplevelsen i skolorna, säger Krister Efverström.