MC-förare upplever sig som utrotningshotade
PITEÅ, KURIREN.
På plats fanns också Tomas Larsson, Lövånger, ledamot i SMC:s förbundsstyrelse.
Han läste upp ett appelltal kring regeringens planer att förändra trafikförsäkringen.
Upprörda
Upprördheten bland SMC:s medlemmar går inte att ta miste på, trots att det inte bara är de själva som riskerar att drabbas.
- Nej, det här gäller alla som kör något slags motorfordon, men de med dyra trafikförsäkringar och de som kör fordon som är mer riskutsatta, som MC, skoter och moped, riskerar att drabbas hårdare, menar Luleåbon Niklas Lundin från SMC Norrbottens styrelse.
Regeringens förslag handlar om att från den 1 juli införa en ny trafikförsäkringsskatt som motsvarar 32 procent av alla trafikförsäkringspremier.
- De säger att förslaget ska ge ökad trafiksäkerhet, men det tror inte någon av de som lämnat remissyttranden, säger Tomas Larsson, som konstaterar att förslaget i stället kommer att innebära färre unga förare samt fler olagliga och äldre fordon i trafiken.
- Skatten ska täcka samhällets kostnader för trafikskador som redan skett. Mest trafikförsäkringsskatt får de betala som nyss tagit körkort och aldrig ägt ett fordon eftersom de redan i dag har de högsta premierna. Det här är början till slutet för oss MC-förare.
Idrottsskatt
Robert Aronsohn, Harads, ordförande för SMC Norrbotten, håller med.
- Det kommer att innebära att bara de som har råd, de som är 55 plus, kommer att skaffa sig MC - och vilket trafiksäkerhetstänkande är det?
Tomas Larsson pekade i apelltalet på att förslaget skapar nya möjligheter att minska samhällets kostnader i samband med olyckor:
- Alla idrottare får stå för sina skadekostnader. Det kan man lösa genom en skatt på entrén eller anläggningen. Skidåkares arm- och benbrott kan lösas genom liftkortsskatt - och så vidare. SMC är övertygade om att kreativiteten hos alliansen kan göra listan hur lång som helst. Att bara peka ut trafikanterna som syndabockar är djupt orättvist.
Trafikförsäkringsskatten är dessutom bara första steget och ger tre miljarder per år till gamla skador.
I steg två ska tio miljarder betalas in av fordonsägarna för kommande skador.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!