Mattias - bäst i Europa

I dag fyller han 20 år. Dessutom kan han numera titulera sig Europamästare i transportteknik.
Mattias Sandén från Piteå deltog i EM för unga förare som avgjordes i helgen i Herning i Danmark.

PITEÅ2007-04-02 06:00
<P>Förra året blev han sjua i yrkes-SM i transportteknik. I år är han europeisk mästare tillsammans med ett lag på fem unga förare från hela Sverige.<BR>Sverige ställde upp med två lag i tävlingen, som bestod av lag från  Norge, Danmark och Frankrike förutom Sverige och anordnades i samband med Transport 2007, Danmarks största mässa inom transportbranschen.<BR>? Det var jättekul att tävla och vi hade en grymt bra sammanhållning i laget. Vi peppade varandra, kanske var det därför vi vann, säger Mattias Sandén i telefon på väg hem från tävlingen.<BR><BR><STRONG>Olycksmoment</STRONG><BR>Laget vann två moment, fordonskännedom och hur man bör uppträda vid en olycka. Bra placeringar i de övriga avgjorde vinsten.<BR>Mattias jobbar extra som lastbilschaufför på helger och lov efter att ha gått fordonstekniskt gymnasium på Strömbackaskolan. Övrig tid ägnar han just nu åt lumpen, men inte som fordonsförare utan som systemtekniker i Boden.<BR>? Jag kom i princip direkt från en övning i skogen och fick ta permis i två dagar, berättar Mattias som inte hunnit träna överdrivet mycket.<BR>Framtiden tänker han dock ägna åt jobb som fordonsmekaniker. Men det tänker han göra i en svensk trupp i Afganistan till hösten. Dit han sökt sig under sin tredje termin i det militära.<BR>? Nej, jag är inte rädd, jag tror vi har en ganska hög säkerhet, säger Mattias Sandén.<BR><BR><STRONG>Tävla i fordonsteknik</STRONG><BR>Det är transportbranschens behov av nya unga förare som är upprinnelsen till att Sverige deltar med tio unga förare i tävlingen.<BR>? Vi strävar efter att få fler ungdomar att utbilda sig till förare, säger Caj Luoma, projektledare i TYA, transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.<BR>Enligt transportfacken behövs cirka 5.000 nya förare varje år. Utbildningarna vid landets gymnasieskolor levererar cirka 1.300.</P>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om