Mastermind i IT-världen

Magnus Esko, 26 år, i Piteå lever på IT-drömmen.  En programvara som man kan göra dataspel med utan att kunna programmera hoppas han ska bli ett framgångskoncept.  - Potentialen är stor, säger han.

IT-ENTREPRENÖR. Magnus Esko i Piteå håller på att utveckla en programvara som man utan att kunna programmera skapar sina egna dataspel i.

IT-ENTREPRENÖR. Magnus Esko i Piteå håller på att utveckla en programvara som man utan att kunna programmera skapar sina egna dataspel i.

Foto: Jonas Hansson

PITEÅ2007-10-04 01:45
Magnus Eskos nystartade IT-företag heter Digital Awakening och inryms än så länge i nyföretagskuvösen Go Business, som drivs av Piteå företagarcentrum i Acusticumskrapan. Det är där han gör slitgörat. Den kreativa inspirationen får han då han lämnar kontoret, bland annat från böcker, filmer, TV-serier och japansk tecknad film (anime). Innan vi börjar prata slår han på sin DAF (delayed audio feedback), som han är först ut i länet med att använda. Genom hörlurar hör han sig själv då han pratar. -Det motverkar mitt stammande, säger han. Mastermind-typ
Innan vi möts har han försett mig med information om sin personlighetstyp enligt Meyers-Briggs och Keirseys tester. Den kallas mastermind eller INTJ (introverted intuitive thinking judging) och det är bara en procent av befolkningen som tillhör den kategorin. Personligheten beskrivs bland annat som vetenskapsintresserad, analytisk, ensamarbetande, starkt individualistisk och mindre social än andra människor. -Jag vill hela tiden effektivisera och förbättra det jag håller på med, kommenterar Magnus Esko. Det gäller inte minst dataspel, något han alltid varit intresserad av. Prisvinnande spel
-Farsan var programmerare och jag började spela på hans Sharp Z80 redan innan jag kan minnas, men jag är självlärd på programmering. Jag har alltid velat göra egna spel och har också gjort flera stycken, bland annat ett som vunnit ett internationellt pris, med nanofigurer som sprang omkring och sköt varandra, säger han. Dödande säljs mest
Han tillägger: - De flesta spel går ut på att döda. Det som säljs bäst är också det som utvecklas mest. Med det program jag håller på att utveckla hoppas jag att man också kommer att kunna ta fram många fler spel utan dödande. Programvaran går under arbetsnamnet "simple game toolkit" och beräknas vara klar nästa år. -Med programmet kan vem som helst göra sina egna dataspel och ladda dem med musik och bilder. Man behöver inte kunna något om programmering, berättar han. Utvecklingen sker med ett program från den engelska företaget Dark Basic Professional och där har man också gett ett halvt löfte om att distrubera hans program då det är klart. För Magnus Esko, som gått två års ekonomutbildning i Luleå och två års utbildning i media och multimedia i Piteå - och dessutom deltagit i Sparbanken Nords karriärutvecklingsprojekt Knuff - handlar det nu om att kunna omsätta sina kunskaper i pengar. -Det finns inget annat program som är lika flexibelt och enkelt som mitt. Därför är det realistiskt att tro att jag åtminstone ska kunna sälja 200 program i månaden, vilket är nödvändigt för att kunna leva på det, säger han. Magnus Esko är också med i EU-projektet Young Entrepreneurs in Barents. I slutet av februari nästa år avslutas det med en utställning i Pajala. Då kommer han att demonstrera sitt nya program offentligt för första gången.
Playstation, Xbox, Gamekube, PC, PS2, PS3, PSP och Wii är några exempel på data- och tv-spel. I Norrbotten spelar 18 procent av invånarna dataspel och 12 procent tv-spel minst någon gång i månaden. När det gäller dataspel är norrbottningarna de som spelar minst i hela landet. Flitigast i landet på dataspelande är invånarna i Blekinge, där 25,6 procent spelar minst någon gång i månaden, och för tv-spel toppar Västerbotten, där motsvarande procentsats är 16,4 procent. Källa: Research Internationals undersökning Orvesto konsument.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!