Lastbilschauffören och företagen misstänks för brott

Lastbilschauffören, Smurfit Kappa och Green cargo delges misstanke om brott efter dödsolyckan då en man från Piteå omkom på sin arbetsplats.

Mannen som omkom stod oskyddad längst bak på tåget när lastbilen körde över spåret och kollisionen var ett faktum.

Mannen som omkom stod oskyddad längst bak på tåget när lastbilen körde över spåret och kollisionen var ett faktum.

Foto: Jens Ökvist

Piteå2020-06-11 07:46

Det var tidigt på morgonen den 1 november då en 60-årig man från Piteå omkom i samband med växlingsarbete på Smurfit Kappas fabriksområde i Piteå. Radioloksoperatören stod längst bak på det backande tåget när han klämdes ihjäl i en kollision med en lastbil i en plankorsning utan bommar eller ljud/ljussignaler.

– Den omkomne stod oskyddad längst bak på ett backande tåg som inte har några som helst ljussignaler eller lampor i den riktningen. Han hade varselväst. Det var det enda, säger kammaråklagare Christer B Jarlås vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål.

En förundersökning om misstänkt arbetsmiljöbrott inleddes efter olyckan och den 16 april lämnade Arbetsmiljöverket över sin utredning till åklagaren. Där konstateras att både Smurfit Kappa och Green cargo brustit i sina skyldigheter – något som åklagaren nu utreder.

– För Green cargo handlar det om man kunde ha haft högre krav på utrustning bakåt så att tåget ska synas bättre än vad det gjorde, säger Christer B Jarlås.

Utredningen mot Smurfit Kappa handlar om det skulle ha funnits högre krav på den obevakade järnvägsövergången.

– Det fanns inga signaler, inga bommar, inga krav på vakter. Bara en enkel skylt med ett kors som visar att det är en övergång där. 

Tidigast i början av hösten vet Christer B Jarlås om han kommer att väcka åtal eller inte. Enligt honom kommer båda företagen att delges misstanke om arbetsmiljöbrott genom vållande till annans död. Lastbilschauffören kommer att delges misstanke om vållande till annans död.

– Det finns regler att man ska lämna spårtrafik företräde. Det har han inte gjort. Hans inställning är att han inte såg tåget. Företagens inställning har jag inte fått redogjord för mig än.

Enligt Christer B Jarlås har företagen vidtagit åtgärder efter dödsolyckan. Plankorsningen på Smurfit Kappas fabriksområde är fortfarande utan bommar eller ljud/ljussignaler, men däremot har stoppskyltar satts upp.
– Vi har också förbättrat siktförhållandena och skärpt riskinformationen. Vi utreder möjligheten att ha bommar. Dessutom har Green cargo numera belysning på tågen, sa Per Swärd, vd för Smurfit Kappa i Piteå, i februari.

PT har varit i kontakt med Per Swärd som inte vill kommentera brottsmisstanken.

– Enligt de uppgifter jag har gäller fortfarande sekretess så jag kan tyvärr inte uttala mig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!