Länsborna för blyga för att skryta

Norrbottningarna är
dåliga på att skryta.
Det menar PR-mannen Tomas Riklund.
? Norrbottningarna är rädda för att synas.

PITEÅ2004-08-19 06:30
<br>Tomas Riklund rankar Piteå som, av tradition, bäst i länet på att lansera sig. Fast sammantaget är Norrbotten alltså inte bra på det.<br> ? Om du inte talar om vad du har hur ska då någon köpa det, undrar Tomas Riklund.<br>En högst överraskande uppstickare är emellertid Pajala. Tomas Riklund, tidigare kommunal näringslivstjänsteman i Piteå och numera en av flera personer bakom en PR-byrå, har rent av fått uppdrag i Pajala.<br>Onorrbottniskt Pajala<br>Eller rättare sagt så har han som uppdrag att tala om varför Vittula, film, teater, fenomen och i grunden en bok ska intressera människor för Pajala.<br> ? Det Pajala gör är onorrbottniskt och otornedalskt. Det är ett avstamp för Pajala för att bli synligt. Pajala marknadsför orten och regionen. Den här grejen är också ovanlig genom att man tidigare inte sett kultur som en dragare, beskriver Tomas Riklund.<br>Kiruna, med Jukkasjärvis is och andra delar har kommit igång bra, anser Tomas Riklund.<br>Han säger sig däremot inte förstå hur Jokkmokk kan ha missat att med större framgång lansera sitt eget värde.<br> ? Ta bara namnet Jokkmokk, med fyra k. Och ingen ort är väl förknippad med det samiska som Jokkmokk, säger han.<br>Luleå får ihop det<br>Luleå har haft problem, men börjar nu få ihop laguppställningen, betygsätter Tomas Riklund vidare.<br> Som PR-man är han bland annat känd som en av landshövdingen Kari Marklunds fixare av den årliga Norrbottensdagen. Den har nuvarande landshövdingen <br>P-O Eriksson klippt bort. Och Hilding Holmqvist, husvärd just för den konferens i Piteå där Tomas Riklund medverkar sade sig inte förstå vitsen med att bjuda på pitepalt i Stockholm. Meningen är ju att du ska få hit folk och bjuda dem på palt i Piteå, resonerade han.<br> ? Det ena utesluter inte det andra. Bjuder du folk i Stockholm så är ju meningen att de ska komma hit, resonerar Tomas Riklund.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om