Konkurs efter lång konflikt

Han stämde BDX i Luleå på 5,9 miljoner kronor och förlorade i tingsrätten. Men Johan Uvén i Piteå ger sig inte. Han har överklagat till hovrätten.

ÖVERKLAGAR. Johan Uvén förlorade målet i tingsrätten men har överklagat till hovrätten.

ÖVERKLAGAR. Johan Uvén förlorade målet i tingsrätten men har överklagat till hovrätten.

Foto: Privat

Piteå2017-09-20 13:14

– Det är Davids kamp mot Goliat. BDX sänker ett medlemsföretag, säger Mona Jonasson vid Glimstedt advokatbyrå i Göteborg om den tvist som avgjorts vid Luleå tingsrätt.

Den slutade med att Uvéns entreprenad i Piteå ska betala 2,4 miljoner kronor, pengar för bränsleskattereduktion som Uvéns erhållit, och 297 000 kronor för BDX i Luleå/Kirunas rättegångskostnader. Dessutom egna rättegångskostnader på drygt en halv miljon kronor.

Domen har överklagats till hovrätten. Tvisten med BDX har dock resulterat i att Johan Uvén begärt företaget i konkurs.

– Vi säljer inkråmet i bolaget, samt maskinerna, säger konkursförvaltare Anders Bergman i Umeå.

Bakgrunden är en tvist mellan Uvéns och BDX där BDX gör anspråk på den bränsleskattereduktion som bland annat företag verksamma inom gruvbranschen kan söka. Förutsättningen är att företaget betalat och förbrukat bränslet.

– Dett har Johan Uvén gjort, säger Mona Jonasson.

2008 skrev Uvén ett grundavtal med BDX som då köpt ATL där Uvén redan var medlem och 2009 började Uvéns köra i Kiruna där BDX hade uppdrag för LKAB.

2013 började problemen hopa sig för Piteåentreprenören.

– BDX uppgav att körningarna vid den så kallade silon inte fungerade. De krävde att jag skulle köpa fler maskiner, annars skulle uppdraget gå över till Cliffton, säger Johan Uvén.

Under tiden kom också krav från en person vid BDX att han skulle betala in bränsleskattereduktionen till BDX. Bolaget inkasserade pengarna genom att göra avräkningar på hans fakturor. 2014 tvingades han av BDX att skriva under ett skuldebrev där BDX gav sig själv rätten att tillgodogöra sig bränslereduktionen.

– Jag skrev på under hot. BDX sade till mig att gör du inte det kan du gå i gruvpension, säger Uvén.

– Senare visade det sig att han inte alls var skyldig att betala något till BDX och när han vägrade att skriva på ett intyg om att BDX skulle få ta hand om skatteåterbäringen fick han sparken, säger Mona Jonasson.

– Han trodde att han var skyldig att betala, men efter Skatteverkets besked valde han att stämma BDX på totalt 5,9 miljoner kronor, pengar för skattereduktionen och utfört arbete, säger advokaten.

Johan Uvén förlorade dock målet. Tingsrätten pekar på att i och för sig är parterna överens om att bränsleskattereduktionen enligt lag tillkommer Uvéns.Tingsrätten säger att det leverantörsavtal som tecknats mellan BDX och Uvén inte ger BDX någon giltig rätt till skattereduktioner, men, anför domstolen:

”Enligt vår mening visar de uppgifter som Johan Uvén och vittnen lämnat att man i vart fall inledningsvis varit överens om att Uvéns skulle ansöka om skattereduktion och sedan överföra de belopp man erhöll till BDX”. Rätten motiverar vidare domen med att enreprenören de facto betalat in tre miljoner kronor i skattereduktion. ”Sammantaget kommer vi till slutsatsen att parterna träffat ett muntligt avtal”.skriver rätten.

– Domen haltar. Tingsrätten säger att Uvén och BDX ingått i ett muntligt avtal om att pengarna skulle överföras till BDX. Något sådant avtal finns inte, säger Mona Jonasson.

– Tingsrätten har struntat i skattelagstifningen och hoten, säger entreprenören Johan Uvén.

Jonasson tycker också att det är konstigt att det görs anspråk på återbäringen eftersom inte LKAB stått för några bränslekostnader.

– Detta kan handla om en uppgörelse där det blir lättare för BDX att få entreprenader om LKAB får ta del av bränsleskattereduktionen, tror advokaten.

Johan Uvén säger att BDX kör över företagen och ändrar förutsättningarna för uppdragen.

Han får stöd av entreprenören Ulf Eriksson i Kiruna.

– Före 2009 betalade LKAB bränslekostnaderna fram till dess att Skatteverket sade nej. Det gjorde att gruvjätten krävde att den skulle ha bränsleskattereduktionen. Själv hotades jag av att om jag inte betalade skulle jag få sparken. För att behålla uppdraget betalade jag 422 000 kronor under 2014. Sedan slutade jag 2016, säger Eriksson.

Han säger att många entreprenörer hos BDX och LKAB lever under samma villkor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om