Konferens hålls om ljuds betydelse i spel

Dagens dataspel nyttjar inte ljudets potential.
Det menar spelforskaren Nigel Papworth på Interaktiva Institutets Sonicstudio i Piteå, som står bakom den internationella konferens om ljud och musik för dataspel som arrangeras på Musik­högskolan.

PITEÅ2006-10-12 06:00
Den internationella ljudkonferensen Audio Mostly äger just nu rum på Musikhögskolan i Piteå.
Ett 30-tal forskare och näringslivsrepresentanter från data­spelsbranschen medverkar, från bland annat USA, Storbritannien, Holland och Tyskland.
- Det är första gången vi ordnar den här konferensen och efter­frågan har visat sig vara stor. Förhoppningen är nu att den ska bli årligen återkommande, säger Katarina Delsing, föreståndare för Interaktiva Institutets Sonicstudio på Acusticum i Piteå.
Spelforskare Nigel Papworth, som var en av grundarna till Daydream, det första dataspelsföretaget i Sverige som börsnoterades, konstaterar att den mänskliga hjärnan tar in ungefär lika mycket syn- som ljudintryck, men att det trots det är forskningen kring den visuella grafiken som totalt dominerar i dataspelsbranschen.

Ljud har stor betydelse
- De stora spelbolagen kan ha 300 anställda som jobbar med grafik och 4-5 med ljud. Oftast används ljudet bara som en bakgrund, säger han och tillägger att ljudet har stor emotionell betydelse då man spelar dataspel.
Katarina Delsing håller med:
- Ta bort ljudet eller byt ut det så blir det en helt annan historia. Den nya spelfilosofin går ut på att nyttja ljudet som en drivkraft. Med relativt små insatser kan man nå en betydligt starkare effekt än i dagens spel.
- Det är egentligen inget konstigt. Min farfar spelade piano till stumfilmer och det var också ett sätt att förhöja effekten. När det gäller dataspel skulle de inte fungera utan ljud, säger Nigel Papworth.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om