Kommunstyrelsen vill ha centrumspår

Norrbotniabanan ska dras genom centrala Piteå. Några andra alternativ ser inte Piteås kommunstyrelse.

PITEÅ2008-09-30 06:00
På måndagens kommunstyrelse antogs enhälligt ett förslag till yttrande över Norrbotniabanans sträckning från länsgränsen till Piteå. I yttrandet, som ska skickas till Banverket efter att det har fastställts av fullmäktige i oktober, framhålls den bansträckning genom Piteå som går under benämningen P2 och sträcker sig via Pitsund, Pitholmen och centrala stan.Det har flest fördelar för både person- och godstrafik och är överlägset det E4-nära alternativet, menar politikerna.Vackert läge
Dessutom är ett centralt resecentrum att föredra med hänsyn till äldre, funktionshindrade, arbetspendlande, studenter och resande med barn.Resecentrat skulle också bli vackert beläget och leda till att besöksnäringen och området kring västra kajen kan utvecklas.- Vi vill att det byggs där räddningstjänsten har sina lokaler i dag. Då behöver man inte fylla ut så mycket i södra fjärden och vattenspegeln bevaras, säger kommunalråd Peter Roslund (s).Nedsänkt spår
Han konstaterar också att man av bullerskäl vill att spåret genom stan sänks ned cirka 50 centimeter. Vidare framhålls fördelarna med den föreslagna placeringen av godsbangården på Pitholm i P2-alternativet. - Dagens bangård ligger som en kloss i stan och den vill vi ha bort för att istället använda ytorna till annat. Dessutom ger en bangård på Pitholmen en närhet till både industrin och Haraholmen, säger Peter Roslund.När det gäller rennäringen på Pitholm konstaterar kommunen att det är viktigt att den inte blir lidande.Enda alternativet
Sammanfattningsvis skriver kommunen att P2-alternativet via Pitholmen är det enda alternativ som kan uppfylla de mål, krav och behov som Piteå har på en kustjärnväg.I förslaget till yttrande framgår också att kommunen anser att det är mycket viktigt att en station byggs i Norrfjärden eller Rosvik, liksom på Luleå airport.Däremot nämns inget om Pite havsbad.- Nej, vi har inga synpunkter på en station där i nuläget, säger Peter Roslund.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!