En 60-årig radioloksoperatör stod längst bak på det backande tåget och klämdes till döds när lastbilen kolliderade med ekipaget på Smurfit Kappas fabriksområde.
Kort efter olyckan den 1 november 2019 inleddes en förundersökning om misstänkt arbetsmiljöbrott vid riksenheten för miljö- och arbetsmiljöbrott.
Redan den 16 april lämnade Arbetsmiljöverket över sin utredning till rättsväsendet. I den framkommer att både Smurfit Kappa och Green cargo anses ha brustit i sina skyldigheter. Åklagaren Christer B Jarlås har tidigare sagt att det i Green cargos fall handlar om att tåget borde ha haft belysning bak.
Nu har åklagare Christer B Jarlås fattat beslut att väcka åtal, rapporterar Sekotidningen.
Green cargo och Smurfit Kappa misstänks för brott mot arbetsmiljölagen och riskerar företagsbot. Lastbilsföraren är misstänkt för grovt vållande till annans död.
Enligt stämningsansökan misstänks Green cargo för att genom oaktsamhet vållat radioloksoperatörens död. Smurfit Kappa misstänks också för att av ”oaktsamhet vållat annans död” då ansvariga inte vidtagit förebyggande åtgärder vid den obevakade plankorsningen.
I stämningsansökan framgår det också att lastbilschauffören ”i väsentlig mån har brustit i omsorg och varsamhet”, då han kört in i en obevakad järnvägsövergång utan att lämna företräde för Green cargo-tåget, enligt Sekotidningen.
PT har tidigare berättat att misstankarna mot lastbilschauffören beror på regelverket som säger att man ska lämna företräde för spårtrafik.