Kidnappning och hjärntvätt

Styrelsen för den svenska upplevelseindustrins intresseförening blev kidnappad och hjärntvättad av statliga KK-stiftelsen.
Det anser föreningens ordförande Peter Hallén i en häftig kritik.
? När vi började tänka själva blev vi farliga och fick anslag indraget, säger han.

PITEÅ2004-04-01 06:30
Designarkitekten Peter Hallén är bland annat känd för att ha gjort om flera kända restauranger. Senast Sturecompaniet i Stockholm.<br>Han har också varit verksam i Norrbotten, då han för tre år sedan designade om Stadspuben i Luleå till en nattklubb, ett koncept som artistbolaget EMA-Telstar skulle driva med artistuppträdanden men som havererade när Stadshotellets ägare tyckte att det blev för dyrt.<br>Utöver sitt yrke är Peter Hallén ordförande för intresseföreningen för upplevelseindustrin, som 2002 utnämndes av statliga KK-stiftelsen (Stiftelsen för kunskaps- och kompetensutveckling).<br>Flera kända namn<br>Syftet har varit att marknadsföra svensk upplevelseindustri och att fördela pengar till de tre mötesplatser för upplevelseindustri som finns i bland annat Piteå.<br>I styrelsen finns förutom Peter Hallén även andra kända namn som skivbolagsdirektören och före detta popstjärnan Ola Håkansson, krögaren Carl-Jan Granqvist, Cirkus Cirkörs VD Tilde Björfors, stjärndesignern Stefan Ytterborn med flera.<br> ? Det är namnkunniga och mycket kompetenta yrkesmänniskor, säger Peter Hallén när han träffar Kuriren i samband med tisdagens besök på Musikhögskolan i Piteå, där han ingår i branschrådet för skolans upplevelseproduktionsutbildning.<br>Mycket irriterad<br>Han är mycket irriterad på att KK-stiftelsen i mitten av februari drog in anslaget till intresseföreningen och tvingade dem att lägga ned sitt bolag Aha Sweden.<br> ? I december fick vi besked om att vi utöver de drygt tre miljoner kronor vi fick 2002 skulle få en utökning av anslaget med 1,5 miljon kronor och så ska vi plötsligt läggas ned. Något svar på varför har jag inte fått, men jag gissar att KK-stiftelsen är rädd för oss eftersom vi velat omdefiniera vad upplevelseindustrin är för något.<br>KK-stiftelsens egen definition bygger på 13 delområden som exempelvis arkitektur, turism/besöksnäring, design, media och måltider.<br> ? De områdena har KK-stiftelsen låst sig vid medan föreningen velat samla alla kreativa människor och även inkludera exempelvis innovatörer, läkare och vetenskapsmän i arbetet, säger Peter Hallén, som tycker att KK-stiftelsens fokus legat för mycket på turism, expeditioner och äventyr.<br>Hans kritik mot KK-stiftelsen är våldsam:<br> ? Vi som sitter i styrelsen blev nästan kidnappade in i något som vi inte visste vad det var. Sedan blev vi hjärntvättade. När vi började tänka själva blev vi farliga. KK-stiftelsen ansåg inte att det de tänkt 1999 skulle få utvecklas vidare.<br>Han kommenterar vidare att intresseföreningens verksamhetsbolag Aha Sweden lagts ned:<br> ? Vi tvingades att skriva på ett papper att vi säljer bolaget till KK-stiftelsen för en krona. Eftersom vi är på ekonomiskt obestånd måste vi gå med på allt de säger.<br>Han konstaterar att det kan finnas andra skäl till att KK-stiftelsen dragit in pengarna.<br> ? Ja, exempelvis att vi sökt pengar från näringsdepartementet, något KK-stiftelsens tjänstemän blev oerhört förbannade på oss för. De har sökt alla möjliga desperata möjligheter att anklaga oss. Exempelvis att vi inte kunnat sköta affärerna, men de är granskade av en revisor som kunnat visa att den ekonomiska redovisningen har skötts oklanderligt. Vi anklagas också för att inte ha skött kontakten med handläggarna och för att inte ha haft KK-stiftelsens logotyp på vår hemsida och andra småsaker.<br>Han tillägger:<br> ? Man kan lugnt påstå att vi har varit två parter som inte velat samma sak, men nu ska vi försöka finna andra finansiärer för att kunna fortsätta det arbete vi tror. Kanske måste det ske på ett mer kommersiellt och handlingskraftigt sätt än en halvstatlig myndighet kan göra det på.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om