Kaptenen missade farleden

Ett stort lastfartyg gick under gårdagen på grund utanför Haraholmen i Piteå. Kaptenen misstänks nu för vårdslöshet i sjötrafik. - Av någon anledning har de kört utanför farleden, säger Fredrik Gustavsson som är befälhavare på Kustbevakningen.

Möjligen en grunstött båt vid Haraholmen i Piteå
Foto: Roland S Lundström

Möjligen en grunstött båt vid Haraholmen i Piteå Foto: Roland S Lundström

Foto: Roland S Lundström

PITEÅ2008-09-17 06:00
Det var vid 13-tiden som fartyget som heter Mana och är registrerat utanför Europa lämnade hamnen i Piteå fullastat med magnesiumsulfat. Bara några minuter senare hade hon gått på ett grund som är 1,8 meter djupt och ligger sydväst om Hällskär. Siktförhållandena var vid tillfället mycket goda med spegelblankt vatten och dagsljus så det var knappast orsaken. Kaptenen som styrde Mana var född 1944 men det är inte känt hur mycket sjövana han har.Förhördes
Kustbevakningen var på plats under gårdagen och förhörde kaptenen. De kontrollerade också att fartyget inte tog in vatten och att det inte läckte olja.- Vi kollade också om kaptenen var nykter, vilket han var och höll ett förhör med honom, säger Fredrik Gustavsson som är befälhavare på båten som ryckte ut till haveriplatsen.Kaptenen ska enligt uppgifter ha kört på fel sida av ett grönt farledsmärke. Vad det var som gjorde att han gjorde det vill inte Gustavsson gå in på utan säger att han vill avvakta utredningen innan han uttalar sig i den frågan. Kaptenen misstänks i alla fall för vårdslöshet i sjötrafik och ärendet kommer under dagen att skickas vidare till en åklagare som får ta ställning till om han ska åtalas för det. En grundstötning om året
Man kommer också att försöka bärga fartyget under dagen med hjälp av en pråm. Något som kommer att övervakas av en representant från Sjöfartsverket för att säkerställa att fartyget kommer loss på rätt sätt och om det är dugligt att åka vidare.Fredrik Gustavsson säger att man brukar ha ungefär en grundstötning per år i Norrbotten och att det oftast brukar sluta lyckligt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om