"Kan ha hamnat i skräpposten"

Henrik Höglin är kommunikationschef på den digitala posttjänsten Kivra. "Det är viktigt att ha respekt för att det här är en beteendeförändring för dem som tar emot posten", säger han.

Kivra menar att myndigheter har ett ansvar för att genomföra digitaliseringar på ett ansvarsfullt sätt.

Kivra menar att myndigheter har ett ansvar för att genomföra digitaliseringar på ett ansvarsfullt sätt.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

PITEÅ2019-03-22 12:20

Han menar att företag och myndigheter som bestämmer sig för att göra digitala förflyttningar måste göra det på ett ansvarsfullt sätt.

– Vi tycker att man ska göra en ansvarsfull digitalisering istället för en snabb digitalisering, säger Henrik Höglin.

Han har ingen förklaring till varför Roger och Maj-Britt Larsson inte fick någon e-postnotis om fakturan från Transportstyrelsen i den digitala brevlådan.

– Den kan ha hamnat i skräpposten. Annars känner vårt system av om mejlen inte kommer fram, då ställs kontot automatiskt som vilande, säger han.

Höglin förklarar att det är skillnad mellan digital post från privata företag och offentliga myndigheter.

– Myndigheter ansluter sig via en infrastruktur som heter "Mina meddelanden" och i det systemet finns inte möjligheten att skicka så kallade betalbara fakturor, säger han.

Betalbara fakturor innebär att man antingen kan betala fakturan direkt i den digitala brevlådan eller att man kan kopiera och klistra in betalningsuppgifterna i sin internetbank. När en myndighet skickar en faktura måste användaren skriva av OCR-numret och bank- eller postgironumret för att kunna betala fakturan i internetbanken.

– Det måste vara lätt för konsumenten att göra rätt. Vi har framfört våra åsikter till myndigheter, inklusive Transportstyrelsen, att vi tycker att deras fakturor måste bli betalbara så snabbt som möjligt, säger Höglin.

– Transportstyrelsen har dessutom en ganska stor påminnelseavgift, det är ett tidigare regeringsbeslut, säger han.

Det som också kan te sig förvirrande är att inte all post från myndigheten kommer digitalt.

– Jag förstår att det kan vara en konstig upplevelse. När man skaffar Kivra får man successivt mer och mer post digitalt eftersom de anslutna företagen och myndigheterna kopplar på fler flöden med tiden, säger han.

Henrik Höglin menar att nyttan med den digitala postlådan ökar över tid.

FAKTA

Digital brevlåda

Det finns i dag fyra digitala posttjänster att välja mellan: Digimail, Kivra, Min myndighetspost och Eboks.

Posten kommer från myndigheter och vissa fall även från företag, digitalt istället för på papper.

Den digitala brevlådan är alltid tillgänglig och mottagaren får sin post snabbt, säkert och miljövänligt.

När det kommer post till den digitala brevlådan får mottagaren ett mejl, sms eller en pushnotis i mobiltelefonen.

Exempel på post man kan ta emot digitalt är deklarationen, betalningskrav från företag och fordonsrelaterade skatter.

Källa: Skatteverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om