Kampanj mot passiv rökning

Ett 30-tal affischer har klistrats upp, 200 orangea band har delats ut och undersökningar om affärerna följer tobakslagen har genomförts. Det är gymnasieeleverna i en samhällstvåa på Strömbackaskolan i Piteå som tröttnat på rökningen utanför skolans ingångar och startat en kampanj mot rökning.

kampanjar. Tre av tjejerna i årskurs två på Strömbackaskolan som tröttnat på rökarna som står vid ingångarna och röker trots att det är förbjudet. Från vänster Malin Latvaniemi, Sofia Dahlén och Tove Bergström. Foto: Stina Brolin Bergman

kampanjar. Tre av tjejerna i årskurs två på Strömbackaskolan som tröttnat på rökarna som står vid ingångarna och röker trots att det är förbjudet. Från vänster Malin Latvaniemi, Sofia Dahlén och Tove Bergström. Foto: Stina Brolin Bergman

Foto: Stina Brolin Bergman

PITEÅ2007-12-21 01:45
Det hela började med temat droger i ämnet samhällskunskap. Sedan kom man in på tobaken och hur allt fler retade sig på de ungdomar som står utanför skolans ingångar och röker under dagarna.Om rökningen ökat eller inte bland ungdomar visar ingen färsk statistik ännu. Däremot är årskullarna stora just nu och därmed trängseln på landets gymnasieskolor. Klart är att fler flickor än pojkar röker i årskurs 9. Många är också de som ställer sig i närheten av ingångarna till skolan för att ta ett bloss.Onödig passiv rökning
-Det känns som att det har ökat och det är många som tycker det är jobbigt, säger Sofia Dahlén, en av eleverna i samhällsklassen.-Vi har inget emot att de röker, men 600 personer dör varje år av passiv rökning. Det ska man inte behöva utsättas för, säger kompisen Tove Bergström.Resultatet av diskussionen blev en kampanj där hela klassen klistrat affischer, klippt band och gjort undersökningar bland affärerna i stan. Resultatet från undersökningen visade att fyra av 14 butiker sålde till minderåriga.Funderar på att polisanmäla
- Att så många som nästan 30 procent säljer är mycket. Vi ska ta upp frågan med rektorn först innan vi bestämmer om vi ska polisanmäla, säger Sofia Dahlén. De signalfärgade affischerna, sponsrade av en reklambyrå i stan, med budskap som "Join the kol side", "Tycker du det är cool med kol?" eller "Rökning är avtändande", har rivits ner från anslagstavlorna.-Men det betyder ju att de sett dem och reagerat, säger tjejerna som fortsätter klippa orangea band allteftersom beställningarna kommer in.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om