Jättesläp på vägen

Nu är nästa generations timmerbilar här. Under en försöksperiod på tre år ska transporter med 30 meter långa ekipage, istället för som i dag 24 meter, testas mellan Överkalix och SCA:s såg i Munksund.  Var tredje timmerbilstransport beräknas kunna sparas in.

30 METER LÅNG. Till vänster den nya långa timmerbilen, som är 30 meter lång, medan det längsta tillåtna fordonsekipaget i dag är 24 meter, som bilen till höger.

30 METER LÅNG. Till vänster den nya långa timmerbilen, som är 30 meter lång, medan det längsta tillåtna fordonsekipaget i dag är 24 meter, som bilen till höger.

Foto:

PITEÅ2008-12-10 06:00
På tisdagen lanserades den nya timmerbil som tagits fram av Volvo lastvagnar och Parator, bland annat med de senaste stålkvaliteterna från SSAB för att hålla nere tjänstevikten.Ekipaget är längre än det i dag tillåtna och det beräknas ge flera positiva effekter.- I stället för tre lass timmer på varje bil blir det fyra och det är möjligt genom en påbyggnad av befintliga släp, säger Anna Franck och Jenny Björsne, pressansvariga på Skogforsk respektive Volvo.En trave till
De medverkade vid presentationen av projektet som går under namnet ETT, En Trave Till, på Pite havsbad och därefter följdes av en provkörning i Munksund.Jenny Björsne påpekar att det redan finns mastodontfordon i bland annat Australien, som är ännu längre än den timmerbil som nu ska testas.- Eftersom man kan spara in var tredje timmerbil ger det goda miljöeffekter. När axeltrycket fördelas på fler axlar ger det också mindre vägslitage, säger hon.Jan Fryk, VD för Skogforsk, ger ytterligare argument:- Dieselförbrukningen och koldioxidutsläppen beräknas minska med 20 procent.Skogforsk och Vägverket ska nu studera hur det nya virkesfordonet fungerar utifrån olika aspekter.Längre omkörningar
Lena Erixon, biträdande generaldirektör för Vägverket, konstaterar att vägsäkerheten väntas bibehållas.- Det som är viktig är bland annat att studera hur det påverkar övriga trafikanter, eftersom det blir längre omkörningssträckor, men svenskarna är redan i dag vana vid långa timmertransporter. Samtidigt blir det färre tunga fordon ute på vägarna.I nuläget handlar det om en bil som ska köras av Bjälmsjö skog och transport åt SCA mellan Överkalix och Munksundssågen.Det möjliggörs genom en dispens från Vägverket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!