Järnvägsbro värd att visa

Sikfors järnvägsbro är en av landets kulturhistoriskt mest intressanta byggnadsminnen.
Det har regeringen slagit fast efter yttranden som bland annat betonar den på sin tid nyskapande tekniken och den estetiskt tilltalande bågen.
På söndag visas bron och den gamla kraftstationen med anledning av kulturhusens dag.

PITEÅ2007-09-08 06:00
På söndag arrangeras kulturhusens dag av Riksantikvarieämbetet.
En av de miljöer som visas är gamla järnvägsbron i Sikfors.
Birgitta Jonsten, före detta ordförande för Sikfors intresseförening, har med stort engagemang följt såväl upprustningen av den gamla kraftstationen som processen med att få bron byggnadsminnesförklarad.
Hon berättar att allt startade med att Vattenfall drog tillbaks sina planer att göra ett museum av det gamla kraftverket då det stängdes 1992.
- Pengarna tog slut på grund av fördyrade omkostnader för det nya kraftverket, förklarade de. Då tog intresseföreningen själv tag i det och började en flera år lång process för att få fram pengar till renovering av kraftverket. Efter att Riksantikvarieämbetet skickat hit tre experter 1996 fick vi ett underlag för att kunna söka bidrag och 2004 ansökte kommunen, genom kultur- och fritidsnämnden, om EU-medel som också beviljades.

"Ni har något ännu bättre"
Renoveringen är nu inne på sin sluttamp, men kommer att bli tvungen att förlängas, så den räknas bli klar först nästa år.
- Det roliga med Riksantikvarieämbetets besök var att en av deras konsultexperter, Bengt Spade, berättade att vi har något som är ännu bättre än kraftstationen. Vad då, undrade jag och då pekade han med armen mot den gamla järnvägsbron och sa att den var unik, säger Birgitta Jonsten.
Hon fortsätter:
- Jag har själv läst konsthistoria och hade noterat att den var vacker med sina valvformade bågar, men jag hade inte tänkt på den på det sättet.
Nu drog ytterligare en process igång, som slutade med att regeringen, genom kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth i mars i år beslutade att förklara bron för byggnadsminne, efter ett förslag från riksantikvarieämbetet, som i sin tur fått en framställan från länsstyrelsen i Norrbotten.
- När Riksantivarieämbetet var hit var de helförtjusta, berättar Birgitta Jonsten.
Järnvägsbron uppfördes 1912-1914 mellan de höga strandbranterna vid Piteälven, på en plats där älvfåran är djupt nedskuren.

lögonenfallande
Den byggdes i samband med att statsbanan mellan Älvsbyn och Piteå anlades och beskrivs av Riksantikvarieämbetet som "en av landets märkligaste järnvägsbroar".
Tekniskt sett var framförallt plåtbalksbågarna en nyhet.
Estetiskt var de ovanligt påkostade stöden och betongmurverken särskilt iögonenfallande.
Än i dag går en livlig trafik bestående av framför allt massaved till Munksund över bron, som på söndag alltså kommer att förevisas i samband med kulturhusens dag.
- Det blir samling vid gamla kraftstationen, där det blir guidning, och kommunalråd Peter Roslund ska hålla tal, berättar Birgitta Jonsten
Järnvägsbron i Sikfors konstruerades av dåvarande chefen för järnvägsstyrelsens broavdelning, konstruktören och esteten Otto Linton, och den stod också modell för Årstabron som byggdes i Stockholm 1929.
FAKTA KULTURHUSENS DAG
Följande kulturmiljöer visas <br>i Norrbotten på söndag: <br>Fängelset Vita duvan, Luleå. <br>Gammelstads kyrkostad. <br>Rådhuset (numera museet), Piteå. <br>Järnvägsbron, Sikfors. <br>Hängengården, Glommersträsk. <br>Hjalmar Lundbohmsgården, <br>Kiruna. <br>Kiruna stadshus. <br>Malmberget. <br>Gården Jaakon Talo, Nedre Parakka. <br>Gården Skaite, Peuraure (endast vid förbokning). <br>Lendigården, Överkalix. <br>Anttigården, Korpikylä/Matkakoski. <br>Suogården, Korpikylä. <br>Brittas pensionat, Harads. <br>Englundsgården, Kalix.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om