Järnvägen får ett lyft

Godstrafik från Kina till USA kan göra Haparanda- och malmbanan till heta transportleder inom en inte alltför avlägsen framtid.
Även Norrbotniabanan får en avgörande betydelse för att transportera vidare kinesiska och ryska produkter söderut.

PITEÅ2006-02-21 06:30
På måndagen var det avstamp på Pite havsbad för det nya godstransportprojektet Interbaltic, med tio olika länder framför allt runt Östersjön som medverkande partner.<br>I Norrbotten är det landstinget som är projektpartner och därifrån var det meningen att Folke Spegel (s) från landstingsstyrelsen skulle hälsa deltagarna välkomna på fredag kväll, men på grund av transportproblem (!) blev han fast i Paris och istället fick kommunalråd Peter Roslund (s) i Piteå ta sig an uppdraget.<br> ? Hela projektet, som ska presentera sina förslag till EU 2007, går ut på att flytta över godstransporter från väg till tåg och båt. Det är en nödvändighet eftersom godsvolymerna ökar och det finns en gräns för hur mycket det går att utöka på vägarna, säger Per Strömhaug, projektledare som tidigare arbetat åt Nordlands fylkeskommun i Bodö.<br>Strategiskt viktig bana<br>Han ser också Norrbotniabanan som strategiskt viktig för de framtida godstransporterna .<br> ? Ja, inte minst Haparandabanan, eftersom Kina och Ryssland inom kanske fem år behöver finna nya transportvägar för sin export till USA. Via Haparanda- och malmbanan kan godset föras till Narvik och därifrån vidare med båt till USA, konstaterar han.<br>Per Strömhaug tillägger att den transportväg på järnväg som kineserna i dag använder genom bland annat Tyskland snart inte klarar mer. <br>Överbelastade hamnar<br>Dessutom är kinesiska hamnar redan överbelastade och transporttiden med båt till Europa tar för lång tid jämfört med järnväg.<br> ? Till detta kan läggas att kinesisk industri i allt större omfattning flyttar inåt landet och därmed kommer ännu närmare Narvik, säger han.<br>Också Maria Öberg, nyanställd som regional utredare med inriktning på transporter på Norrbottens läns landsting, ser Norrbotniabanan som en viktig länk för godstransporter.<br>Extra tyngd<br> ? EU:s nya nordliga transportkorridor ger en extra tyngd till Näringsdepartementets blivande ansökan om EU-medel till Norrbottniabanan, säger hon.<br>Maria Öberg pekar också ut ytterligare två viktiga transportleder i öst-västlig riktning som berör Norrbotten: Barents linc och NEW (Northern East-West Freight Corridor).<br>Alla tre utgår från Narvik och sträcker sig fram till finsk/ryska gränsen, men medan Barents linc avslutas i Komi i Barentsregionens östliga utkant tar EU-korridoren och NEW delvis olika vägar söderut mot St Petersburg. NEW fortsätter därifrån via transsibiriska järnvägen mot Kina och Japan.<br>Ingvar Mathisen, hamnchef i Bodö och tidigare engagerad i Transportutvikling A/S, det regionala norska projekt som driver NEW-korridoren, berättar att man i Narvik arbetat aktivt sedan 1997 med NEW och att projektet precis håller på omvandlas till ett kommersiellt bolag, där Internationella järnvägsfederationen UIC ska gå in som tvåtredjedels ägare.<br>Hus och lax<br> ? Fördelarna med NEW är många, säger han och pekar på att den kan fungera som transportkorridor åt båda hållen och att svenska hus, norsk lax och en stor mängd kinesiska och ryska exportprodukter kommer att kunna transporteras längs den.<br>Ingvar Mathisen tillägger:<br> ? För bland annat kineserna ger hamnen i Narvik, av EU ifjol utsedd som ?motorway of the sea?, också den intressanta möjligheten att frakta sitt gods vidare i sjöcontainer till USA och Kanada.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om