Isbrytardröm blev sann

På tisdagen köpte Hilding Holmqvist sin efterlängtade isbrytare, som ska transportera turister ut i islandskapet utanför Pite havsbad.
? Jag har också planer för att använda båten som kafé- och restaurangbåt året runt, konstaterar han när han visar upp den första båt han någonsin ägt.

PITEÅ2004-10-13 06:30
Hilding Holmqvist, ägare till hotellkoncernen som numera består av Pite havsbad, Hotell Lapponia i Arvidsjaur och Hotell Nordkalotten i Luleå, har i flera års tid talat om att köpa en egen isbrytare.<br>Ifjol hyrde han in Origo under befäl av kapten Kenth Grankvist från västkusten.<br>Den isbrytaren visade sig dock vara underdimensionerad för den kraftiga isen i Bottenviken.<br> ? Den klarade inte av isen med sina 500 hästkrafter, men det kommer det här fartyget att göra. Det har 1.260 häskrafter och ett så kallat A1-skrov, det vill säga den högsta isklass som finns, säger Hilding Holmqvist, som stolt visar upp Bådan, inköpt från Rundviks rederi utanför Umeå och dess ägare Anders de Wall.<br>Båten ska döpas om<br>För prislappen på cirka fem miljoner kronor har han fått ett finsktbyggt fartyg som är 40 meter långt och 10 meter brett och byggt 1962.<br>Fartyget har trafikerat Östersjön och rederiet har sålt det eftersom det håller på att trappa ned sin verksamhet.<br> ? Vi kommer att döpa om båten till Pite havsbad, säger Hilding Holmqvist, som sökt efter en iskryssare över hela landet och till och med utomlands ? och så visar det sig till sist att det fanns ett fartyg hemma i Umeå, där han bor.<br> ? Det är tack vare Piteårederiet Marine Carrier med Jan Lindbäck och Thomas Wirén i ledningen som affären kunde genomföras. De kommer också att ansvara för bemanningen, säger Hilding Holmqvist.<br>Redan strax efter att Bådan lagt till i Sandholmens hamn på onsdagen påbörjades ombyggnationer av hotellkoncernens egna hantverkare.<br>Inbokad i december<br> ? Vi river ut några väggar och bygger en restaurang. På sikt ska det bli ytterligare en restaurang. Dessutom ska fartyget göras mer åtkomligt för de turister som ska åka med det. Vi ska också måla om det i blått och vitt, berättar Hilding Holmqvist, som har den första gruppen resenärer inbokad redan i mitten av december.<br> ? Vi har marknadsfört turer med iskryssare hela sommaren, trots att vi inte haft klart med hur det skulle bli, konstaterar han.<br>Var isbrytaren Pite havsbad ska få sin hemmahamn framöver är ännu oklart. Ifjol låg Origo vid Haraholmen, men där har hela hamnområdet inhägnats enligt nya EU-regler, så Pite havsbad söker nu efter en ny lämplig hamn.<br>Om allt går som planerat ska fartyget klassificeras för att kunna ta ombord 80 passagerare.<br>Stor potential<br>Det är betydligt färre än den andra turistiska isbrytaren som finns i Europa, Sampo i Kemi.<br> ? Vi börjar i den här skalan, men det finns en stor potential. I Kemi omsätter de 15?18 miljoner kronor per år och vi räknar också med stort intresse eftersom vi är ensamma i Sverige, säger Hilding Holmqvist.<br>Hans hotellkoncern kommer också att på allvar satsa på att sälja Norrbottenspaket där iskryssningarna ska ingå som en aktivitet under de veckoresor som ska erbjudas utländska turister. I det ingår också det nya samelandet i Arvidsjaur och naturen med torrfuran vid Hotell Nordkalotten i Luleå.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om