Intresset växer för miljöbilar

Allt fler bilister väljer att köpa miljöbilar.
Däremot inte tillräckligt många, tycker Agneta Boström från Gröna bilister, som i år bland annat granskat Piteå kommun ? som får medelbetyget fem stjärnor av tio möjliga när det gäller grönt körande.

PITEÅ2005-12-22 06:30
Egentligen skiljer sig inte situationen särskilt mycket åt bland länets kommuner.<br>De kommuner som tidigare granskats och Piteå kommun, som granskats i år, ligger alla inom skalan 3?6 av de 10 möjliga maxpoängen då det gäller miljöbilsarbetet.<br>&nbsp;? Den här gången fick Piteå fem poäng, vilket är något bättre än då vi senast undersökte kommunen. Det innebär att det finns ett stort utrymme för förbättring, säger Agneta Boström, med rötterna i Arvidsjaur, men numera bosatt i Stockholm där hon jobbar åt Gröna bilister.<br>Bara en i kommunen<br>Hon berömmer att Piteå kommun satsat stora resurser på att lära sin personal ?eco driving?, det vill säga hur man kör miljövänligt.<br>&nbsp;? Det är 70 anställda som gått en sådan utbildning, vilket är betydligt fler än i andra jämnstora kommuner. Däremot är bara en av kommunens totalt 130 personbilar en miljöbil, konstaterar hon.<br>Agneta Boström menar att kommunen borde föregå med gott exempel då det gäller att minska de miljöfarliga utsläppen.<br>&nbsp;? Om en kommun satsar på miljöbilar ger det också en and-rahandsmarknad, så att privatpersoner i större utsträckning får råd att göra samma sak, säger hon.<br>Enligt bilhandlarna Tommy Jonsson, Logarts bil, och Anders Eriksson, Forslunds bil, i Piteå, är det i dag inte några skillnader mellan vanliga bensindrivna bilar och så kallade ?flexi fuel?-fordon, som också kan köras på etanol.<br>&nbsp;? De går lika bra och myten om att de inte går att kallstarta i kyla stämmer inte heller. Dessutom är det ingen skillnad i pris längre, säger Tommy Jonsson.<br>Han konstaterar att 90 procent av de Ford Focus som han säljer i dag är flexi fuel ? av den enkla anledningen att man slutat att ta hem bensinbilar annat än på förfrågan.<br>Hos Forslunds bil konstaterar Anders Eriksson att Volvo just släppt sina flexi fuel-modeller och att efterfrågan varit hög, men att man ännu inte hunnit sälja så många.<br>Lyfter fram förmåner<br>Tillsammans med Agneta Boström lyfter de också fram de förmåner för ägare av miljöbilar som många kommuner ger. Exempelvis gratis parkering och bidrag till inköp av bilen.<br>&nbsp;? Och i Stockholm slipper man betala trängselskatt, säger Tommy Jonsson och konstaterar att just detta faktum gjort att det kommit en hel del förfrågningar från Stockholm på sistone om att köpa miljöbil ända från Piteå.<br>Att hänvisa till att det inte finns tankstationer är inte heller något hållbart argument, menar Anders Eriksson.<br>&nbsp;? I dag börjar det bli ganska utbyggt med stationer, säger han.<br>Att bilisterna köper miljöbilar för att värna miljön är dock inte den avgörande förklaringen.<br>&nbsp;? Nej, tyvärr är det pengarna som styr, att det går att tanka billigare exempelvis, säger både Anders Eriksson och Tommy Jonsson.<br><br>jonas.hansson@kuriren.com<br>0911/911 92
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om